OHJEKIRJA KOULUYHTEISÖLLE

Siirry osioon:

Tiekartta eli suunnitelma kohti koulun hiilineutraalisuutta

Kouluyhteisölle-osio sisältää koko koulun kehittämiseen tarkoitetun Tiekartta-mallin sekä tiekarttatyöhön tarvittavat työkalut.

Tiekarttatyön aikana laaditaan suunnitelma koulun ilmastokunnon parantamiseen neljän kehittämistehtävän eli osaamismerkin kautta. Tehtävien tekemiseen osallistetaan mahdollisimman laaja joukko koulun toimijoita ja sidosryhmiä sekä hyödynnetään koulua oppimisympäristönä.

Tiekartta-työn tavoitteita:

Kouluyhteisö

  • ymmärtää tarpeen muutokselle koulun toimintakulttuurissa ja rakenteissa
  • tunnistaa roolinsa ja omat vahvuutensa osana alueensa ilmastostrategioita
  • osaa arvioida nykyhetken ja vuoden 2030 välillä tapahtuvia muutoksia koulun ruokailun, liikkumisen, infran ja asenteen osalta
  • osaa nimetä tärkeimmät sidosryhmät ja yhteistyökumppanit matkalla hiilineutraaliuteen
  • osaa laatia osallistavalla tavalla vision ja reitit vuodelle 2030 sekä kartoittaa nykytilaansa
  • osaa viestiä ilmastotyöstään.

Tiekartan laatimisen vaiheet

Tiekartan teko koostuu neljästä kehittämistehtävästä eli osaamismerkistä, jotka suoritetaan seuraavassa järjestyksessä.

  • Visio hiilineutraalista koulusta
  • Nykytila – Kartoitus nykytilanteesta esim. koulun hiililaskurin avulla
  • Reitit – Toimenpidesuunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi
  • Tiekartta – Yhteenveto matkasta kohti hiilineutraalisuutta

Osaamismerkit haetaan Open Badge Factory-järjestelmässä. Löydät linkin järjestelmään kuinkin kehittämistehtäväsivun lopusta.

Miten edetä?

1. Ryhmäydy
Perustakaa Tiekartta-työryhmä, jossa on mahdollisimman kattavasti koulun eri toimijoita, mutta vähintään rehtori ja opettaja. Suunnitelkaa kokoontumisten aikataulu, osallistujat, työnjaot. Voitte pyytää meitä mukaan esimerkiksi ensimmäiseen tapaamiseen esittelemään Tiekarttaa.

2. Tunnistaudu
Hankkikaa tunnukset Koulun korjausopas -ympäristöön, sopikaa sivuston pääkäyttäjä ja lisätkää profiiliin yhdessä keräämänne koulun perustiedot.

3. Tutustu
Tutustukaa kunkin kehittämistehtävän kuvaukseen. Aikatauluttakaa Visio, Nykytila, Reitit ja Tiekartta-tapaamiset esimerkiksi lukuvuoden ajalle.

4. Tee
Suorittakaa hakemuksen tehtävät tai osoittakaa aiempi tehtävään liittyvä osaamisenne hakemuksessa esimerkiksi liitetiedostoilla. Pitäkää vaikkapa yhteinen Erätauko-keskustelu alustuksena ja työpaja hakemuksen kysymysten työstämiseksi. Sopikaa mahdollisista Erätauko-fasilitoijista tai muista pajojen järjestelyistä. Järjestäkää aikaa myös pajojen tulosten käsittelyyn ja tiivistämiseen osaamismerkkihakemuksen täyttämisen pohjaksi.

5. Hae
Kun merkkihakemuksen tehtävät on yhdessä pohdittu ja kirjattu ylös, täyttäkää OBF-hakemus ja hakekaa osaamismerkkiä lähettämällä merkkihakemus arvioitavaksi.

6. Vie viestiä
Tiivistäkää saamienne osaamismerkkien ydinkohdat Koulun Tiekartta -profiiliinne, jotta muutkin koulut voivat oppia ilmastotyöstänne! Voitte lisätä merkin myös vaikkapa kotisivuillenne ja someen. Pohtikaa merkin integroimista koulunne muuhun kestävyystyöhön ja sopikaa ilmasto-osaamisenne näyttämisestä ja hyvien käytänteiden jakamisesta muillekin.

Mikäli olet kiinnostunut hankkimaan tunnukset ja luomaan oman kouluprofiilin, ota yhteyttä. Voit myös tutustua Ilmastolukiot-hankkeen (2021-2022) aikana tiekarttatyön aloittaneiden koulujen profiileihin täällä.

Tässä ohjevideossa opastetaan Koulun korjausoppaan käyttöön kouluyhteisön näkökulmasta. Video on tekstitetty suomeksi.

Kysyttävää?

Ota yhteyttä Oulun kaupungin Kestävän tulevaisuuden opinvirta-tiimiin!