Ohjekirja

Huom! Ohjeistus ja ohjevideot päivitetty!

Tervetuloa Koulun korjausoppaan käyttäjäksi! Koulun korjausopas on verkkosivusto, joka sisältää tehtäviä, työkaluja ja käsikirjan kohti hiilineutraalista koulua. Tässä oppaassa emme keskity tekemisiisi kotona emmekä koita pelastaa koko maailmaa, vaan keskitymme kouluyhteisöösi. Tarkoituksena on tuunata omasta koulustasi ilmastoystävällisempi.  Pääset tutustumaan koulun korjaamiseen eri näkökulmista: koulun rooli suuressa kuvassa, koulun merkittävimmät päästölähteet ja niihin vaikuttaminen, koulusi kehitys- ja kehumiskohteet sekä koulusi yhteinen matka tavoitteisiin.

Tervetuloa korjaamaan koulujamme yhdessä.

Ohjekirjan sisältö:

Sivuston sisältö:

Alla sivuston sisältö lyhyesti.

Teemat:

  • JOHDANTO Miksi koulua pitää korjata?
  • RUOKA Mitä hiilineutraalissa koulussa voi syödä?
  • LIIKE Voiko tehdä kouluretkiä, jos ei saa saastuttaa?
  • INFRA Tarvitaanko energiansäästöön lisää laitteita?
  • ASENNE Kuka korjaa meidän koulun, jos ei me?

Kohderyhmät:

  • OPISKELIJALLE Kuinka voit sekä hankkia ilmasto-osaamista että korjata kouluasi?
  • OPETTAJALLE Miten opetus ja ilmasto sopivat yhteen?
  • KOULUYHTEISÖLLE Kuinka rakentaa koulun yhteinen tiekartta kohti hiilineutraalisuutta?

Työkalut:

  • KÄYTTÖOHJEET Miten opasta käytetään?
  • HAE TEHTÄVIÄ Miten hyödyntää tehtäviä parhaiten opetuksessa tai opiskelussa?
  • KÄSIKIRJA Mitä kaikkea olisi hyvä huomioida pyrkiessä hiilineutraaliin kouluun?
  • KOULUN HIILILASKURI Nettipohjainen laskuri tulossa kesällä 2024!

Opiskelijalle

Koulun korjausoppaan tehtävillä voit hankkia lisää laaja-alaista ilmasto-osaamista osana lukio-opintoja – muuttaen samalla askel askeleelta koulua kestävämpään suuntaan. Tehtävät on luotu uuden opetussuunnitelman laaja-alaisiin pohjaten ja ne muodostavat lukio-opintojakson (kurssin) laajuisen kokonaisuuden. Voit tehdä myös vain osan merkeistä, esim. pelkän Ruoka-teeman tehtävät.

Miten Korjausopasta käytetään? Tutustu teemoihin, näytä osaamisesi, hanki suoritus.

  • Tutustu teemaan osiosivulla (Johdanto, Liike, Ruoka, Infra, Asenne).
  • Näytä ilmasto-osaamisesi tekemällä tehtäviä:
    • osana oppitunteja opettajan ohjeiden mukaan tai
    • itsenäisesti sopimalla opettajan ja rehtorin kanssa.
  • Perehdy syventäviin tietoihin Käsikirjan avulla
  • Suorita kokonaisuudesta opintopisteitä sopimalla asiasta rehtorisi/vastuuopettajasi kanssa. Halutessasi voit suorittaa tehtävillä digitaalisia osaamismerkkejä tehtävien lopussa näkyvän linkin kautta.
  • Voit lisäksi täydentää ilmasto-osaamistasi esim. seuraavilla mielenkiintoisilla kursseilla:

Kysyttävää? Ota yhteyttä esim. sivun alalaidan WhatsApp-ikonin kautta tai yhteydenottolomakkeella.

Opettajalle

Hei sinä opettaja!

Koulun korjausopas on pedagoginen toimintaympäristö kohti hiilineutraalia koulua, joka sisältää:

  1. Osallistavia ja soveltavia tehtäviä opiskelijoille tai hyödynnettäväksi opetukseen, katso Ohjevideo opiskelijalle ja opettajalle
  2. Kouluyhteisölle suunnatun Tiekartta-toimintamallin, katso Ohjevideo kouluyhteisöille
  3. Tietopakettina ja taustatukena tehtäviin toimivan 100-sivuisen Käsikirjan. Katso myös yleinen ohjevideo.

Tehtäviä voi käyttää osana koulun omia sähköisiä työkaluja tai suorittaa digitaalisia osaamismerkkejä, joilla opiskelija tai kouluyhteisö voi näyttää omaa ilmasto-osaamistaan. HUOM! Merkkikokonaisuudesta saa suorituksen Oulun ammattikorkeakouluun syksystä 2024 alkaen! Koulun korjausopas on alunperin suunniteltu lukioille, mutta sovellettavissa myös muille kohderyhmille.

Ohjeita opettajalle

Uusi lukion opetussuunnitelma on ottanut ympäristökriisin ja ilmastotoimien kiireellisyyden vakavasti (hienoa!) tarjoten oppiaineesta riippumatta opettajalle laveat kehykset rohkaista ja innostaa opiskelijoita vaikuttamaan ja löytämään ratkaisuja kestävän tulevaisuuden puolesta. Ilmasto-oppimateriaalit, projekti-ideat ja koulutukset saattavat olla hajallaan verkossa ja omassa päässä. Oletko täällä kenties hakemassa jotain, mistä tarttua kiinni ja soveltaa omassa opetuksessasi? Koulun tarkkailua oppimisympäristönä kohti hiilineutraalisuutta?

Mahtavaa, että olet täällä ja hyviä uutisia, voimme auttaa! Löydät alta sekä helpon tavan testata Korjausopasta että laajempia mahdollisuuksia käyttää sisältöjä vaikkapa koko opintojaksoksi tai monialaiseksi kokonaisuudeksi.

1. Tästä pääset alkuun:

  • Tutustu hakukoneen avulla tehtäviin: valitse oma oppiaineesi ja ”Osa koulun tehtäväpolkua” -valinta. Saat esille tehtävät, jotka sopivat helpoiten sinun oppiaineeseesi. Näihin tehtäviin on myös merkitty, mille lukion pakollisille moduuleille olemme ajatelleet osaamismerkkitehtävän sopivan.
  • Voit siis suodattaa tehtäviä oppiaineen, haastavuuden, tarpeen sekä teeman mukaan.
  • Tehtävät on suunniteltu tukemaan erityisesti laaja-alaisia osaamistavoitteita.
  • Voit kokeilla vain yksittäistä tehtävää, toivottavasti innostua, innostaa ja tähdätä kouluyhteisössä positiiviseen liikehdintään kohti hiilineutraalia koulua.

2. Haluatko kokeilla digitaalisia osaamismerkkejä?

  • Tehtäviä voi käyttää sellaisenaan osana opetusta – kartoittaen ja korjaten samalla koulua. On myös mahdollista tunnustaa osaamista sähköisesti!
  • Opiskelijalle voi myöntää tehtävien suorittamisesta digitaalisia osaamismerkkejä, joita opiskelija voi kerätä omaan sähköiseen osaamispassiinsa. Tätä voi hyödyntää esimerkiksi työnhaussa näyttämällä omaa ilmasto-osaamistaan passin avulla.
    • Opettaja voi myöntää osaamismerkkejä koko opetusryhmälle kerralla tai
    • Opiskelija voi tehdä tehtäviä itsenäisesti ja hakea tästä osaamismerkkiä, jonka opettaja arvioi ohjeidemme avulla.
  • Mikäli haluat käyttää osaamismerkkejä opetuksessa, ole yhteyksissä Ilmastolukiot-tiimiin. Saat tunnukset Open Badge Factory -osaamismerkkitehtaaseen, jossa voit myöntää merkkejä useammalle kerralla tai arvioida yksittäisiä hakemuksia. Mikäli et halua tunnuksia, voit myös arvioida yksittäisten tehtävien osaamismerkkihakemuksia ulkoisena arvioijana eli saat sähköpostiisi arvioitavan hakemuksen. Pyydä OBF-tunnukset täältä.
  • Merkkien myöntäminen on helppoa ja löydät siihen ohjeita sekä OBF-sivustolta että alla olevasta Opettajan materiaalikansiosta (selaa alaspäin).

3. Sovellettuja toteutuksia?

    • Voit käyttää tehtäviä tai niiden yhdistelmiä oppitunneilla myös luovemmin: lue tehtävän osaamistavoite ja sovella vapaasti! Onko sinulla jo siihen liittyvä tehtävä oppitunneillasi, haluatko keksiä uuden tai tehdä laaja-alaisen projektin? Tutustu tehtäviin ja ideoi! Toteuta tunnilla ja myönnä osaamismerkit opiskelijaryhmälle yhdellä kertaa. Esimerkiksi Erätauko-keskustelu koulun ilmastoteoista tai tutustuminen koulun ruokalaan ilmastonäkökulmasta.
    • Voit myös arvioida opiskelijoiden itsenäisesti hankittua ilmasto-osaamista (esim. järjestöissä) ja myöntää sopivia osaamismerkkejä Open Badge Factoryn kautta. Opiskelija voi kerätä vaikkapa Ruoan ilmasto-osaajan merkkikokonaisuuden ja hyödyntää sitä jatko-opinnoissaan.
    • Voit pitää kokonaisen opintojakson esimerkiksi yhdestä tai useammasta teemasta.
    • Huom! Meidän näkökulmastamme yhteisön rooli on keskiössä. Jos siis myöntää näitä Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkejä esimerkiksi laajemmasta ilmastoprojektista tai ilmastojärjestössä työskentelyssä, on hyvä pohtia siinäkin yhteisön roolia ja koulun näkökulmaa.

    4. Tiekarttaa laatimaan? Opettajat voivat lisäksi osallistua koulun yhteisen Tiekartan laatimiseen kohti hiilineutraaliutta (lisätietoja alla kohdassa Kouluyhteisölle). Huom. kaikki opiskelijoiden tehtävät tukevat koko koulun ilmasto-osaamisen kehittymistä niin tietojen, taitojen kuin konkreettisten ilmastotekojen myötä.

    5. Muita ilmastoaiheisia materiaaleja

    • Voit lisäksi tarjota opiskelijoille mahdollisuutta muihin meidän ja yhteistyökumppaniemme rakentamiin ilmastoaiheisiin opintojaksoihin:
    • Huomioi myös hankkeessa aiemmin tehdyt ilmasto-oppimateriaalit, joissa on mm. Ruoka-aiheisia monialaisia kokonaisuuksia.
    • Hox. loistavat materiaalit esim. monialaisista kokonaisuuksista ja eri oppiaineiden näkökulmasta Open ilmasto-oppaassa

    6. Huomioitavaa

    • Voit pyytää meidät etä- tai livevierailulle esittelemään opasta, suunittelemaan toimintaa, toteuttamaan osaamismerkkeihin pohjautuvia pajoja, esim. liike- tai infra-aiheinen paja opiskelijoille tai Erätauko-keskustelu opettajankokoukseen. Ota yhteyttä.
    • Tarvitsetko mallivastauksia tai muuta tukea? Ota yhteyttä.
    • Alla olevasta kansiosta löydät:
      • Tehtävät/osaamismerkit pdf-listana
      • Tehtävien moduulikohtaisen taulukon
      • Opiskelijan tehtävät Word-tiedostoina teemoittain (Ruoka, Liike, Infra, Asenne)
      • Taulukko kaikkien tehtävien sisällöstä
      • PPT-esitys oppaasta
      • Hanke pähkinänkuoressa

    (Kansiota päivitetään kesällä 2024)

    Avaa opettajan materiaalikansio

    Nämä ohjeet on tehty erityisesti lukioihin. Jos keksit tapoja hyödyntää opasta muilla kouluasteilla tai organisaatioissa, kerrothan meille, niin lisäämme vinkkejä kansioon muidenkin iloksi. Voit kommentoida tiedostoihin suoraan tai laittaa meille viestiä.

    Kysyttävää? Ota yhteyttä esim. sivun alalaidan WhatsApp-ikonin tai hankkeen nettisivujen kautta täältä.

    Kouluyhteisölle

    Miten ottaa kouluyhteisö mukaan muutokseen kohti kestävämpää koulua?

    Korjausoppaan Kouluyhteisölle -osio tuo työkaluja koulun muuttamiseksi vähähiiliseen suuntaan käyttäen koulua oppimisympäristönä sekä osallistaen mahdollisuuksien mukaan kaikkia koulun toimijoita ja sidosryhmiä. Matkalla kestävyyteen voi käyttää apuna Koulun korjausoppaan opiskelijoiden tehtäviä tietotaidon lisäämiseen sekä Kouluyhteisön kehittämistehtäviä yhteisen kartoituksen, vision ja reittien – eli Tiekartan – tekemiseen.

    Korjausoppaan Tiekartta-osio on koko koulun kehittämiseen tarkoitettu työkalu ja verkkoympäristö, jota päivittävät koulun sovitut vastuuhenkilöt johdon ja opettajien puolelta – koulun Tiekartta-työryhmä. Sivuilla voi tutustua muiden koulujen suunnitelmiin, jakaa ideoita ja käytänteitä sekä pysyä kartalla siitä, miten matka kohti hiilineutraaliutta sujuu.

    Tiekartan teko koostuu neljästä kehittämistehtävästä eli osaamismerkistä, jotka suoritetaan seuraavassa järjestyksessä.

    • Visio hiilineutraalista koulusta
    • Nykytila – Kartoitus nykytilanteesta esim. Koulun hiililaskurin avulla, HUOM! Laskuri päivittyy nettiversioksi kesällä 2024!
    • Reitit – Toimenpidesuunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi
    • Tiekartta – Yhteenveto matkasta kohti hiilineutraalisuutta

    Tiekartta-työn tavoitteita:

    Kouluyhteisö

    • ymmärtää tarpeen muutokselle koulun toimintakulttuurissa ja rakenteissa
    • tunnistaa roolinsa ja omat vahvuutensa osana alueensa ilmastostrategioita
    • osaa arvioida nykyhetken ja vuoden 2030 välillä tapahtuvia muutoksia koulun ruokailun, liikkumisen, infran ja asenteen osalta
    • osaa nimetä tärkeimmät sidosryhmät ja yhteistyökumppanit matkalla hiilineutraaliuteen
    • osaa laatia osallistavalla tavalla vision ja reitit vuodelle 2030 sekä kartoittaa nykytilaansa
    • osaa viestiä ilmastotyöstään.

    Miten edetä?

    1. Ryhmäydy
    Perustakaa Tiekartta-työryhmä, jossa on mahdollisimman kattavasti koulun eri toimijoita, mutta vähintään rehtori ja opettaja. Suunnitelkaa kokoontumisten aikataulu, osallistujat, työnjaot. Voitte pyytää meitä mukaan esimerkiksi ensimmäiseen tapaamiseen esittelemään Tiekarttaa.

    2. Tunnistaudu
    Hankkikaa tunnukset Koulun korjausopas -ympäristöön, sopikaa sivuston pääkäyttäjä ja lisätkää profiiliin yhdessä keräämänne koulun perustiedot.

    3. Tutustu
    Tutustukaa kunkin kehittämistehtävän kuvaukseen tällä sivustolla. Aikatauluttakaa Visio, Nykytila, Reitit ja Tiekartta-tapaamiset esimerkiksi lukuvuoden ajalle.

    4. Tee
    Suorittakaa hakemuksen tehtävät tai osoittakaa aiempi tehtävään liittyvä osaamisenne hakemuksessa esimerkiksi liitetiedostoilla. Pitäkää vaikkapa yhteinen Erätauko-keskustelu alustuksena ja työpaja hakemuksen kysymysten työstämiseksi. Sopikaa mahdollisista Erätauko-fasilitoijista tai muista pajojen järjestelyistä. Järjestäkää aikaa myös pajojen tulosten käsittelyyn ja tiivistämiseen osaamismerkkihakemuksen täyttämisen pohjaksi.

    5. Hae
    Kun merkkihakemuksen tehtävät on yhdessä pohdittu ja kirjattu ylös, täyttäkää OBF-hakemus ja hakekaa osaamismerkkiä lähettämällä merkkihakemus arvioitavaksi.

    6. Vie viestiä
    Tiivistäkää saamienne osaamismerkkien ydinkohdat Koulun Tiekartta -profiiliinne, jotta muutkin koulut voivat oppia ilmastotyöstänne! Voitte lisätä merkin myös vaikkapa kotisivuillenne ja someen. Pohtikaa merkin integroimista koulunne muuhun kestävyystyöhön ja sopikaa ilmasto-osaamisenne näyttämisesttä ja hyvien käytänteiden jakamisesta muillekin.

    Huom! Mikäli olet kiinnostunut hankkimaan tunnukset ja luomaan oman kouluprofiilin, ota yhteyttä. Testivuoden 2021-2022 jälkeen Koulun Tiekartta -sivut ovat kaikken koulujen käytössä.

    10 kohdan tiivistys

    Miten Koulun korjausopas tiivistyy 10 ydinkohtaan, joilla koulua voisi korjata kohti hiilineutraaliutta?

    1. Yhdessä muutos: yhteisön voiman korostaminen perinteisen yksilö- ja globaaliajattelun sijaan
    2. Koulun tehtävä: kestävän tulevaisuuden kasvatuksen ensiarvoisuus
    3. Ruoan alkuperä: ilmastoystävällisen ruoan osuuden selvittäminen, saatavuuden parantaminen linjastolla
    4. Ruokahävikki: hävikin ja menekin seuranta, tulosten hyödyntäminen
    5. Koulumatkat: vähähiilisten kulkutapojen käytön mahdollistaminen ja niihin kannustaminen
    6. Kouluretket: retkien päästökartoitukset ja vähennykset, lähiympäristön ja yhteisöllisyyden hyödyntäminen
    7. Kohtuukäyttö: hankintojen ja digitaalisuuden tarve- ja päästökartoitus, kouluinfra oppimisympäristönä
    8. Mittakaavat: kouluinfran eri kokoisten ilmastotekojen kohdistaminen ikä- ja vastuutason mukaan koulun toimijoille
    9. Asenneilmapiiri: tunne- ja vuorovaikutustyöskentely, dialoginen ja argumentoiva keskustelu, historian ja visioinnin opit
    10. Toimintakulttuuri: opetussuunnitelmien ja strategioiden puheet yhteisiksi teoiksi, teot esille ja muille hyödynnettäviksi, oman ilmasto-osaamisen tunnistaminen

    Teemoja voi viedä käytäntöön esim.

    • Opetuksessa ja arjessa, ks. lisää kohta Opettajalle yllä
    • Perustamalla Korjaustiimejä opiskelijoista, opettajista ja muista koulun toimijoista, jotka kartoittavat, suunnittelevat ja toteuttavat tekoja
    • Järjestämällä säännöllisesti yhteisiä Koulun korjauspajoja, joissa asioita edistetään yhteistyössä eri tahojen kanssa

    Ota yhteyttä

    Ota yhteyttä Ilmastonmuutos lukioihin! -sivujen kautta yhteydenottolomakkeella.

    Ajankohtaista

    Koulun hiililaskuri päivittyy kesällä 2024 nettipohjaiseksi!

    Tehtäviä päivitetään loppukesästä 2024.

    Oulun ammattikorkeakoulussa hyväksiluetaan opiskelijoiden osaamismerkkikokonaisuus syksystä 2024 alkaen!

    Käsikirjan sivun 44 taulukossa on virhe. Lataa korjattu käsikirja tästä (linkki päivitettyyn pdf-käsikirjaan).

    Kiitos Koulun korjausoppaan rakentamisessa ja testaamisessa mukana olleille! Kehittämishanke päättyi 31.12.2022!

    Koulun korjausopas rakennettiin Ilmastolukiot-hankkeessa vuosina 2021-2022. Jatkossa sivujen päivitys tapahtuu Oulun kaupungin Kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettajien toimesta ja osana Kestävän tulevaisuuden opinvirtaa. Tiedotamme lisää ajankohtaisista asioista jatkossa Opinvirran sivujen kautta.

    In English / På svenska

    This is the Repair Manual for Schools. English version now available here! Materials translated later. Would you like to help us with the translation?

    Read this article on our website: From talk to action. General information in English on our website.

    The Climate Upper Secondary Schools -project has ended. For now on, this website is updated by the advisory teachers for sustainable future in the city of Oulu. For news, we’ll continue here during the winter 2023: www.ouka.fi/opinvirta.

    Mer information på svenska, när vi får en samarbetspartner. Kanske ni?