8. Ruokailun suositukset
Mikä määrittelee ruokalistan sisällön? Kouluruokailua ohjaavat suositukset, mutta mitä muuta ruokaloissa täytyy ottaa huomioon ruokalistaa laatiessa? Tässä tehtävässä perehdyt erilaisiin ruokailua ohjaaviin tekijöihin.
Oppiaineet
Terveystieto, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Sopii tehtäväksi oppitunnille tai kotiin.
Tavoite
Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä ja tarkastella kouluruokailua monipuolisesti eri näkökulmista.
Tehtävänanto
Tutustu oheisten materiaalien kautta, miten eri tekijät vaikuttavat kouluruokailun toteuttamiseen ja sen päästöihin.
a) Kouluruokailun suositukset (sivut 21-23).
Tuo aineiston perusteella esille vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Millaista kouluruoan pitäisi olla? Millä tavoin kestävää kehitystä edistetään ruokapalvelujen käytännöissä? Mitkä käytännöt vähentävät hiilidioksidipäästöjä? Arvioi lopuksi, näkyvätkö suositukset koulullanne.
b) Lue Käsikirjan Ruoka-osiosta sivut 12-13. Mikä on tällä hetkellä ruokasuositusten ohella merkittävin hankintapäätöksiin vaikuttava tekijä?
c) Jos kasvisruoka on halvempaa ja terveellisempää, miksi sitä ei tarjota joka päivä? Lue oheisesta opinnäytteestä sivut 54-58 ja listaa jännitteitä nostavat asiat perusteluineen.