6. Linjaston ja listan vietävänä.

Sisältääkö ruokalista ilmastovalintoja? Ohjaako ruokalan rakenne syömistä? Tässä tehtävässä kartoitetaan erilaisten ruoka-aineiden osuuksia ruokalistassa, hävikin määrää sekä ruokailutilan järjestelyjä. 

Oppiaineet

Biologia, fysiikka, maantiede, matematiikka, psykologia

Perehtyminen kouluruokalaan sitoo ruokajärjestelmän ilmastovaikutusten arvioinnin osaksi opiskelijan arkiympäristöä ja edistää valmiuksia aktiiviseen vaikuttamiseen (BI,GE). Tehtävä tukee psykologiassa tavoitetta eritellä ihmisen toiminnan taustalla vaikuttavia tekijöitä (PS1). Tehtävässä kerätyt tiedot toimivat pohjana tehtävälle 7, jotka yhdessä johdattelevat matematiikan ja fysiikan taitojen hyödyntämismahdollisuuksiin tutustumiseen kestävän kehityksen parissa.  

Haastavuus: Taso yksi

Käyttötarkoitus

Sopii toteutettavaksi oppitunnin aikana toiminnallisena tutkimustehtävänä. Voidaan tehdä pari-ja ryhmätyönä.

Tavoite

Opiskelija osaa arvioida koulun ruokakulttuuria ilmastovaikutusten osalta


Tehtävänanto     

Lue ensin Käsikirjan Ruoka-osiosta s. 19 (Kehitetään ilmastoystävällinen ruokalista ja Vältetään hävikkiä).  

1. Miten koulusi ruokalan järjestelyissä on huomioitu kasvisruokailu ja hävikki? Käy tarvittaessa paikan päällä tarkastelemassa ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. 

 a) Onko kasvisruoka linjastolla helposti saatavilla vai esim. salin sivulla? Saako kasvisruokaa ottaa kaikki – onko ohjeistus sen suhteen selkeä? Missä olisi paras paikka kasvisruoille, jotta niitä tulisi otettua ensimmäisenä? Korostetaanko maitoa juomien tarjoilussa? 

b) Miten hävikin minimointi on huomioitu ruokailutilassa? Onko biojätteiden lajittelu erikseen? Onko biojätteen ohjeistus selkeä? Kannustetaanko ohjeistuksessa syömään lautanen tyhjäksi? Näkyykö biojätteen määrä opiskelijoille tai onko näkyvillä kampanjaa hävikin vähentämiseksi? 

 2. Selvitä koulusi ruokalistan neljän viikon ajalta ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Kysy tarvittaessa apua keittiöltä. 

A) Paljonko koulullanne on ruokailijoita?

B) Kuinka monena päivänä kuukaudessa pääruokana kaikille on: kasvisruoka, vegaaniruoka, luonnonkalaa, riistaa, sieniä? (%/viikko)

C) Kuinka monena päivänä kuukaudessa pääruoassa kaikille on: lihaa, nautaa, sikaa, kanaa, kananmunaa, juustoa? (%/viikko)

D) Mitataanko ruokahävikkiä? Jos mitataan, niin selvitä keittiöltä hävikin osuus (%) kaikesta tarjotusta ruoasta. Voit halutessasi selvittää, onko kasvis- ja liharuokavaihtoehtojen hävikissä eroa.

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä