40. Muutoksen nykytila

Minne koulu on matkalla? Tässä tehtävässä tiivistät koulusi lähtötilanteen aiempien osioiden pohjalta ja hahmottelet rooliasi kestävyysmurroksessa.

Käyttötarkoitus:

Sopii tehtäväksi, mikäli aikaisempien osioiden tehtävät on tehty ja yhteenvedoja laadittu.


Tehtävänanto

1. Tiivistä koulusi ilmasto-osaaminen kaikkien aiempien tehtävien perusteella esim. Powerpoint-esitykseen. Käytä apunasi erityisesti yhteenveto-tehtävissä tekemiäsi tiivistyksiä. Huomioi seuraavat asiat:

– Linkitys suureen kuvaan (Johdanto: ekososiaalinen sivistys, ekologinen jälleenrakennus): Mikä on koulunne rooli suuressa kuvassa?

– Koulunne edistysaskeleet ja kehityskohdat jokaisesta osiosta (Liike, Ruoka, Infra, Asenne). Missä olette edistyneet? Missä ovat pullonkaulat, joihin muutos usein pysähtyy?

– Tekemäsi kehitysehdotukset (ilmastotekosuunnitelmat ja yksi toteutettu teko): Mitkä teot ovat sinun mielestäsi tärkeitä ja miksi?

 

2. Pohdi vielä erityisesti eri osioiden linkitystä toisiinsa. Voit esimerkiksi tehdä yhdelle Powerpoint-dialle miellekartan, jossa kuvaat nuolilla tai seliteteksteillä vaikkapa infra- ja ruokavalintojen yhteyksiä.

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä