40. Muutoksen nykytila
Minne koulu on matkalla? Tässä tehtävässä tiivistät koulusi lähtötilanteen aiempien osioiden pohjalta ja hahmottelet rooliasi kestävyysmurroksessa.
Käyttötarkoitus:
Sopii tehtäväksi, mikäli aikaisempien osioiden tehtävät on tehty ja yhteenvedoja laadittu.
Tehtävänanto
1. Tiivistä koulusi ilmasto-osaaminen kaikkien aiempien tehtävien perusteella esim. Powerpoint-esitykseen. Käytä apunasi erityisesti yhteenveto-tehtävissä tekemiäsi tiivistyksiä. Huomioi seuraavat asiat:
– Linkitys suureen kuvaan (Johdanto: ekososiaalinen sivistys, ekologinen jälleenrakennus): Mikä on koulunne rooli suuressa kuvassa?
– Koulunne edistysaskeleet ja kehityskohdat jokaisesta osiosta (Liike, Ruoka, Infra, Asenne). Missä olette edistyneet? Missä ovat pullonkaulat, joihin muutos usein pysähtyy?
– Tekemäsi kehitysehdotukset (ilmastotekosuunnitelmat ja yksi toteutettu teko): Mitkä teot ovat sinun mielestäsi tärkeitä ja miksi?
2. Pohdi vielä erityisesti eri osioiden linkitystä toisiinsa. Voit esimerkiksi tehdä yhdelle Powerpoint-dialle miellekartan, jossa kuvaat nuolilla tai seliteteksteillä vaikkapa infra- ja ruokavalintojen yhteyksiä.