30. Asenteen merkitys
Miten asenne vaikuttaa päästöihin? Mitkä asiat edistävät, mitkä hidastavat ilmastotyötä kouluissa? Tehtävässä perehdytään Käsikirjan Asenne-osioon ja vastataan kymmeneen monivalintakysymykseen.
Oppiaineet
Elämänkatsomustieto, maantiede, psykologia, uskonto, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Sopii tehtäväksi oppitunnille tai kotiin.
Tavoite
Opiskelija tunnistaa kouluyhteisön asenteen ja toimintakulttuurin merkityksen päästövähennyksissä.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
Lähde perehtymään asenteen merkitykseen ilmastotyössä lukemalla ensin lyhyt pohjustus aiheesta. Opiskele sen jälkeen Käsikirjan Asenne-osio sivuilta 74-98. Valitse sen jälkeen monivalintakysymyksiin (1-10) sopivin vaihtoehto. Jokaiseen kysymykseen on vain yksi oikea vaihtoehto.
1. Kuinka suuri osa suomalaisista uskoo elävänsä jo nyt kestävällä tavalla?
a) yli kolmannes
b) yli puolet
c) vajaa viidennes
2. Ilmaston lämpenemisen riskit tunnettiin jo 1970-luvulla. Milloin ilmastonmuutos alkoi näkyä lukion opetussuunnitelmassa?
a) 1987
b) 2003
c) 2015
3. Miksi ilmastokriisiä ei voida käsitellä pelkästään maantieteen oppiaineessa?
a) opiskelija ei osaa vastata ylioppilaskokeen jokeritehtäviin
b) maantieteen opettaja stressaantuu vastuusta
c) opiskelija saa liian kapean kuvan ilmiöstä
4. Koulun korjaaminen ilmastokestäväksi on ensisijaisesti
a) lukiolaisten, tulevien päättäjien, vastuulla
b) opettajien, kasvattajien, vastuulla
c) koulun johdon, vallankäyttäjien, vastuulla
5. Ilmastoviestinnässä on tärkeää ensimmäiseksi
a) kuunnella mitä ihmisillä on sanottavaa
b) kertoa keskeinen asia alle 15 sekunnissa
c) olla yksi ”siirto” edellä vastapuolta
6. Dialogisessa keskustelussa
a) toinen voitetaan tämän omilla aseilla
b) on tärkeää argumentoida toinen ”suohon”
c) annetaan tilaa toisen ajatuksille, väärillekin
7. Utopiat ovat tärkeitä, koska…
a) nykyaika on ahdistavaa ja vie mielenterveyden
b) parhaat niistä voidaan kaupallistaa jakamistaloudeksi
c) se luo polkuja kohti nykyisyydestä poikkeavaan tulevaisuuteen
8. Heikko signaali
a) on ensioire jostakin muutoksesta
b) on ympäristömatematiikan keskeinen käsite
c) on kehityskaarensa lopussa olevan ilmiön päätepiste
9. Ekologinen jälleenrakennus tarkoittaa
a) yhteiskunnan muuttamista kestäväksi
b) elämää ekokatastrofin jälkeisessä maailmassa
c) vihreää talouskasvua
10. Tärkein viesti tässä osiossa oli
a) koulun enemmistön asennetta on korjattava
b) huolien ja ahdistuksen jakaminen turvallisessa porukassa voimauttaa
c) asenne ilman tekoja ei ole ratkaisu