30. Asenteen merkitys

Miten asenne vaikuttaa päästöihin? Mitkä asiat edistävät, mitkä hidastavat ilmastotyötä kouluissa? Tehtävässä perehdytään Käsikirjan Asenne-osioon ja vastataan kymmeneen monivalintakysymykseen.

Oppiaineet

Elämänkatsomustieto, maantiede, psykologia, uskonto, yhteiskuntaoppi

Haastavuus: Taso yksi

Käyttötarkoitus

Sopii tehtäväksi oppitunnille tai kotiin.

Tavoite

Opiskelija tunnistaa kouluyhteisön asenteen ja toimintakulttuurin merkityksen päästövähennyksissä.

_______________________________________________________________________

Tehtävänanto

Lähde perehtymään asenteen merkitykseen ilmastotyössä lukemalla ensin lyhyt pohjustus aiheesta. Opiskele sen jälkeen Käsikirjan Asenne-osio sivuilta 74-98. Valitse sen jälkeen monivalintakysymyksiin (1-10) sopivin vaihtoehto. Jokaiseen kysymykseen on vain yksi oikea vaihtoehto.

1. Kuinka suuri osa suomalaisista uskoo elävänsä jo nyt kestävällä tavalla?

a) yli kolmannes
b) yli puolet
c) vajaa viidennes

2. Ilmaston lämpenemisen riskit tunnettiin jo 1970-luvulla. Milloin ilmastonmuutos alkoi näkyä lukion opetussuunnitelmassa?

a) 1987
b) 2003
c) 2015

3. Miksi ilmastokriisiä ei voida käsitellä pelkästään maantieteen oppiaineessa?

a) opiskelija ei osaa vastata ylioppilaskokeen jokeritehtäviin
b) maantieteen opettaja stressaantuu vastuusta
c) opiskelija saa liian kapean kuvan ilmiöstä

4. Koulun korjaaminen ilmastokestäväksi on ensisijaisesti

a) lukiolaisten, tulevien päättäjien, vastuulla
b) opettajien, kasvattajien, vastuulla
c) koulun johdon, vallankäyttäjien, vastuulla

5. Ilmastoviestinnässä on tärkeää ensimmäiseksi

a) kuunnella mitä ihmisillä on sanottavaa
b) kertoa keskeinen asia alle 15 sekunnissa
c) olla yksi ”siirto” edellä vastapuolta

6. Dialogisessa keskustelussa

a) toinen voitetaan tämän omilla aseilla
b) on tärkeää argumentoida toinen ”suohon”
c) annetaan tilaa toisen ajatuksille, väärillekin

7. Utopiat ovat tärkeitä, koska…

a) nykyaika on ahdistavaa ja vie mielenterveyden
b) parhaat niistä voidaan kaupallistaa jakamistaloudeksi
c) se luo polkuja kohti nykyisyydestä poikkeavaan tulevaisuuteen

8. Heikko signaali

a) on ensioire jostakin muutoksesta
b) on ympäristömatematiikan keskeinen käsite
c) on kehityskaarensa lopussa olevan ilmiön päätepiste

9. Ekologinen jälleenrakennus tarkoittaa

a) yhteiskunnan muuttamista kestäväksi
b) elämää ekokatastrofin jälkeisessä maailmassa
c) vihreää talouskasvua

10. Tärkein viesti tässä osiossa oli

a) koulun enemmistön asennetta on korjattava
b) huolien ja ahdistuksen jakaminen turvallisessa porukassa voimauttaa
c) asenne ilman tekoja ei ole ratkaisu

Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta. Palauta tällöin vastaukset liitetiedostona tai vastaamalla monivalintoihin suoraan merkkihakemuksella.

Hae osaamismerkkiä