Millaisia retkiä koulussasi järjestetään ja paljonko niiden päästöt ovat? Retkillä testataan koulun todelliset arvot. Entä jos läheltä näkeekin kauas?
Oppiaineet
Fysiikka, matematiikka, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävään kannattaa varata kokonainen oppitunti, mikäli aikaisempia Liike-osion tehtäviä ei ole tehty ja hiilijalanjäljen laskeminen päästökertoimien avulla on uutta. Tällöin voitte tehdä ensin tehtävää 14, jossa oman koulumatkan päästöt lasketaan ja aiheeseen perehdytään.
Tavoite
Opiskelija osaa arvioida kouluretkien merkitystä päästövähennyksissä.
Lue Käsikirjasta Liike-osion kappaleet sivuilta 38-40. Retkillä testataan koulun todelliset arvot ja Entä jos läheltä näkeekin kauas. Vastaa sitten kysymyksiin. Huom! Päästökerroin-taulukossa s. 44 on virhe. Oikein: junan keskim. päästöt 0,01.
1. Paljonko retkiä on kouluvuoden aikana? Tutki opinto-opasta ja lukuvuosikalenteria, esim. opiskelijaretket, opettajien koulutus- ja virkistyspäivät. Mikäli kalenterissa ei lue kaikkia retkiä, täydennä oman kouluvuotesi retkien perusteella määrät. Tee retkistä esim. seuraavanlainen taulukko.
Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.