15. Muiden koulumatka
Millä muut tulevat kouluun ja miksi? Tee koulussasi kysely, jolla selvität opiskelijoiden koulumatkan kulkuneuvovalintoja ja lasket niiden perusteella päästömääriä. Analysoi tuloksia.
Oppiaineet
Fysiikka, liikunta, matematiikka, terveystieto
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Sopii tutkimustehtäväksi oppitunnille.
Tavoite
Opiskelija osaa käyttää yksinkertaista aineistonkeruumenetelmää. Opiskelija osaa hyödyntää kerättyä aineistoa ja valmiita päästökertoimia laskiessaan liikkumisesta aiheutuvia päästömääriä. Opiskelija analysoi tuloksia ja arvioi liikkumisvalintojen taustatekijöitä.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
Perehdy Käsikirjan Liike-osioon ja erityisesti sivuihin 27–28 ja 34. Tee sitten tehtävät. Huom! Päästökerroin-taulukossa s. 44 on virhe. Oikein: junan keskim. päästöt 0,01.
1. Miten ikäisesi kulkevat kouluun? Laadi ja toteuta kysely vähintään kymmenelle ryhmäläisellesi ja vastaa siihen myös itse. Kyselyn voi laatia Formsiin seuraavien mallikysymysten pohjalta. Jos teette tehtävää oppitunnilla, yhden on järkevä laatia ja koordinoida kyselyn toteutusta. Pyytäkää vastaukset nimettöminä.
2. Hyödynnä kyselyn vastauksia. Mikä on keskimääräinen hiilijalanjälki ryhmäsi koulumatkoilla? Laske kilometrimäärien ja päästökertoimien avulla vastanneiden koulumatkan päivittäisestä hiilijalanjäljestä keskiarvo. Vertaa keskiarvoa oman liikkumisesi hiilijalanjälkeesi ja pohdi, mistä mahdollinen ero johtuu? Voidaanko oman kyselysi tulosten perusteella laskea arvio koko koulun liikkumisen hiilijalanjäljestä? Onko oma ryhmä edustava koko koulun tilanteesta?
3. Miksi kaikki eivät kävele kouluun? Hyödynnä kyselyn 2.-3. kysymysten vastauksia sekä Käsikirjan Liike-osion tekstiä. Nosta vastauksista 1–3 tärkeintä syytä. Mikä motivoisi vähähiilisiin kulkutapoihin?