13. Koulumatkavisio

Onko koulumatka aina samanlainen? Mitä jos öljyn käyttö olisi mahdotonta? Tässä tehtävässä tutkit ja visioit koulumatkaa aiemmin, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.

Oppiaineet

Äidinkieli, fysiikka, historia, kemia, yhteiskuntaoppi

Haastavuus: Taso kolme

Käyttötarkoitus

Sopii tehtäväksi kotiin tai oppitunnille.

Tavoite

Opiskelija osaa arvioida muutoksia nykyhetken ja vuoden 2030 koulumatkojen välillä hiilineutraaliuden näkökulmasta sekä peilata muutoksia myös menneeseen.

_______________________________________________________________________

Tehtävänanto

Perehdy Käsikirjan Liike-osioon ja erityisesti kappaleeseen ”Miten päädyimme istumaan autossa?” (s.29) ja kahteen viimeiseen tulevaisuutta koskevaan kappaleeseen (s.40-43). Huom! Päästökerroin-taulukossa s. 44 on virhe. Oikein: junan keskim. päästöt 0,01.

1)

2) Miksi koulumatkalla jouduttiin ennen ponnistelemaan enemmän? Mieti, miten isovanhempiesi lapsuudessa kuljettiin kouluun. Lue avuksi uutinen aiheesta tai soita isovanhemmillesi. Tiivistä havaintosi tähän.

3. Millaista energiaa on käytetty 1. kohdan koulumatkavisioissasi? Lihasvoimia vai jotain polttoainetta? Millaista tekniikkaa tai rakenteita kulkemiseen tarvitaan?

4. Jos vuonna 2030 öljyn käyttö olisi mahdotonta, minkä pitäisi koulumatkan osalta koulussa olla muuttunut? Millaisia haasteita koulusi opiskelijoille tai opettajille tilanteessa syntyisi?

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä