13. Koulumatkavisio
Onko koulumatka aina samanlainen? Mitä jos öljyn käyttö olisi mahdotonta? Tässä tehtävässä tutkit ja visioit koulumatkaa aiemmin, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.
Oppiaineet
Äidinkieli, fysiikka, historia, kemia, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Sopii tehtäväksi kotiin tai oppitunnille.
Tavoite
Opiskelija osaa arvioida muutoksia nykyhetken ja vuoden 2030 koulumatkojen välillä hiilineutraaliuden näkökulmasta sekä peilata muutoksia myös menneeseen.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
Perehdy Käsikirjan Liike-osioon ja erityisesti kappaleeseen ”Miten päädyimme istumaan autossa?” (s.29) ja kahteen viimeiseen tulevaisuutta koskevaan kappaleeseen (s.40-43). Huom! Päästökerroin-taulukossa s. 44 on virhe. Oikein: junan keskim. päästöt 0,01.
1)
2) Miksi koulumatkalla jouduttiin ennen ponnistelemaan enemmän? Mieti, miten isovanhempiesi lapsuudessa kuljettiin kouluun. Lue avuksi uutinen aiheesta tai soita isovanhemmillesi. Tiivistä havaintosi tähän.
3. Millaista energiaa on käytetty 1. kohdan koulumatkavisioissasi? Lihasvoimia vai jotain polttoainetta? Millaista tekniikkaa tai rakenteita kulkemiseen tarvitaan?
4. Jos vuonna 2030 öljyn käyttö olisi mahdotonta, minkä pitäisi koulumatkan osalta koulussa olla muuttunut? Millaisia haasteita koulusi opiskelijoille tai opettajille tilanteessa syntyisi?