Ohjekirja

HUOM! Syksystä 2024 alkaen supermerkin suorittamisesta voi hakea hyväksilukua Oulun ammattikorkeakouluun ja sitä kautta myös muihin korkeakouluihin. Tietoa supermerkin suorittamista ja koko sivustoa päivitetään alkusyksystä.

Tervetuloa Koulun korjausoppaan käyttäjäksi!

Koulun korjausopas on pedagoginen toimintaympäristö kohti hiilineutraalia koulua, joka sisältää:

  1. Osallistavia ja soveltavia tehtäviä opiskelijoille tai hyödynnettäväksi opetukseen
  2. Kouluyhteisölle suunnatun Tiekartta-toimintamallin
  3. Tietopakettina ja taustatukena tehtäviin toimivan Käsikirjan.
  4. Hiilijalanjäljen ja yksittäisen osa-alueen päästöjen arvioimiseen Koulun hiililaskurin.

Tämä ohjekirja opastaa sinut Korjausoppaan käyttöön. Löydät täältä myös tarkemmat ohjeet Open Badge Factory-osaamismerkkijärjestelmän käyttöön.

Ohjekirjan sisältö:

    Opiskelijalle

    Koulun korjausoppaan tehtävillä kerrytät ilmasto-osaamista osana lukio-opintojasi – muuttaen samalla askel askeleelta koulua kestävämpään suuntaan. Suoritetuista tehtävistä voit hakea osaamismerkkejä Open Badge Factory-järjestelmän kautta. Linkki järjestelmään löytyy jokaisen tehtävän lopusta. Osaamismerkki toimii digitaalisena todistuksena kyseisen tehtävän vaatimasta ilmasto-osaamisesta. Kun olet suorittanut tietyn määrän tehtäviä ja saanut näistä osaamismerkit, sinulla on mahdollista hakea Supermerkkiä (Koulun ilmasto-osaaja). Supermerkki katsotaan kahden opintopisteen laajuiseksi suoritukseksi. Supermerkin suorittamisesta voi hakea hyväksilukua Oulun ammattikorkeakoulukouluun ja sitä kautta myös muihin korkeakouluihin.

    Haluan suorittaa Supermerkin, kuinka toimin?

    • Koulun korjausoppaan tehtävät ja osaamismerkit ovat jo käytössä osassa kouluja. Tiedustele löytyykö koulultasi vastuuopettajaa.
    • Mikäli koulultasi ei vielä löydy vastuuopettajaa, keskustele asiasta esimerkiksi oman ryhmänohjaajasi kanssa. Koulun opettajat löytävät lisäohjeet tältä sivulta.
    • Suorita tehtäviä yksin tai yhdessä kaverien kanssa, vaikuta koulusi ilmastokuntoon ja hae osaamismerkkejä!
    • Kun olet saanut Supermerkin, ilmoittaudu OAMK:n kurkistuskurssille ja hae kahden opintopisteen hyväksilukua.
    • Osa lukioista hyväksyy suorituksen myös osaksi lukio-opintoja. Tiedustele asiasta rehtorilta tai opinto-ohjaajalta.

    Opettajalle

    Opettajana sinulla on useita mahdollisuuksia hyödyntää Koulun korjausopasta.

    1. Tästä pääset alkuun:
    • Tutustu hakukoneen avulla tehtäviin: valitse oma oppiaineesi ja ”Osa koulun tehtäväpolkua” -valinta. Saat esille tehtävät, jotka sopivat helpoiten sinun oppiaineeseesi. Näihin tehtäviin on myös merkitty, mille lukion pakollisille moduuleille olemme ajatelleet osaamismerkkitehtävän sopivan.
    • Voit siis suodattaa tehtäviä oppiaineen, haastavuuden, tarpeen sekä teeman mukaan.
    • Tehtävät on suunniteltu tukemaan erityisesti laaja-alaisia osaamistavoitteita.
    • Voit kokeilla vain yksittäistä tehtävää, toivottavasti innostua, innostaa ja tähdätä kouluyhteisössä positiiviseen liikehdintään kohti hiilineutraalia koulua.
    1. Haluatko kokeilla digitaalisia osaamismerkkejä?
    • Opiskelijalle voi myöntää tehtävien suorittamisesta digitaalisia osaamismerkkejä, joita opiskelija voi kerätä omaan sähköiseen osaamispassiinsa. Tätä voi hyödyntää esimerkiksi työnhaussa näyttämällä omaa ilmasto-osaamistaan passin avulla.
    • Opettaja voi myöntää osaamismerkkejä koko opetusryhmälle kerralla tai opiskelija voi tehdä tehtäviä itsenäisesti ja hakea tästä osaamismerkkiä. Opettaja arvioi palautetut suoritukset ja myöntää merkit. Ota yhteyttä, mikäli tarvitset apua arvioimiseen.
    • Mikäli haluat käyttää osaamismerkkejä opetuksessa tai arvioida opiskelijan itsenäisiä suorituksia, ota yhteyttä ja pyydä tunnukset Open Badge Factory-osaamismerkkitehtaaseen. Mikäli et halua tunnuksia, voit myös arvioida yksittäisten tehtävien osaamismerkkihakemuksia ulkoisena arvioijana eli saat sähköpostiisi arvioitavan hakemuksen.
    • Kun opiskelija suorittaa koulun Ilmasto-osaajan Supermerkin, hänellä on mahdollista saada kahden opintopisteen suoritus korkeakouluopintoihin jo lukioaikana. Oulun ammattikorkeakoulu hyväksilukee suorituksen osaksi Johdatus vastuullisuusosaamiseen-kurkistuskurssia.
      • Osa kouluista hyväksyy suorituksen lisäksi osaksi lukio-opintojen valinnaisia opintoja.

    Kouluyhteisölle

    Miten ottaa kouluyhteisö mukaan muutokseen kohti kestävämpää koulua?

    Korjausoppaan Kouluyhteisölle -osio tuo työkaluja koulun muuttamiseksi vähähiiliseen suuntaan käyttäen koulua oppimisympäristönä sekä osallistaen mahdollisuuksien mukaan kaikkia koulun toimijoita ja sidosryhmiä. Matkalla kestävyyteen voi käyttää apuna Koulun korjausoppaan opiskelijoiden tehtäviä tietotaidon lisäämiseen sekä Kouluyhteisön kehittämistehtäviä yhteisen kartoituksen, vision ja reittien – eli Tiekartan – tekemiseen.

    Korjausoppaan Tiekartta-osio on koko koulun kehittämiseen tarkoitettu työkalu ja verkkoympäristö, jota päivittävät koulun sovitut vastuuhenkilöt johdon ja opettajien puolelta – koulun Tiekartta-työryhmä. Sivuilla voi tutustua muiden koulujen suunnitelmiin, jakaa ideoita ja käytänteitä sekä pysyä kartalla siitä, miten matka kohti hiilineutraaliutta sujuu.

    Tiekartan teko koostuu neljästä kehittämistehtävästä eli osaamismerkistä, jotka suoritetaan seuraavassa järjestyksessä.

    • Visio hiilineutraalista koulusta
    • Nykytila – Kartoitus nykytilanteesta esim. Koulun hiililaskurin avulla, HUOM! Laskuri päivittyy nettiversioksi kesällä 2024!
    • Reitit – Toimenpidesuunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi
    • Tiekartta – Yhteenveto matkasta kohti hiilineutraalisuutta

    Tiekartta-työn tavoitteita:

    Kouluyhteisö

    • ymmärtää tarpeen muutokselle koulun toimintakulttuurissa ja rakenteissa
    • tunnistaa roolinsa ja omat vahvuutensa osana alueensa ilmastostrategioita
    • osaa arvioida nykyhetken ja vuoden 2030 välillä tapahtuvia muutoksia koulun ruokailun, liikkumisen, infran ja asenteen osalta
    • osaa nimetä tärkeimmät sidosryhmät ja yhteistyökumppanit matkalla hiilineutraaliuteen
    • osaa laatia osallistavalla tavalla vision ja reitit vuodelle 2030 sekä kartoittaa nykytilaansa
    • osaa viestiä ilmastotyöstään.

    Miten edetä?

    1. Ryhmäydy
    Perustakaa Tiekartta-työryhmä, jossa on mahdollisimman kattavasti koulun eri toimijoita, mutta vähintään rehtori ja opettaja. Suunnitelkaa kokoontumisten aikataulu, osallistujat, työnjaot. Voitte pyytää meitä mukaan esimerkiksi ensimmäiseen tapaamiseen esittelemään Tiekarttaa.

    2. Tunnistaudu
    Hankkikaa tunnukset Koulun korjausopas -ympäristöön, sopikaa sivuston pääkäyttäjä ja lisätkää profiiliin yhdessä keräämänne koulun perustiedot.

    3. Tutustu
    Tutustukaa kunkin kehittämistehtävän kuvaukseen tällä sivustolla. Aikatauluttakaa Visio, Nykytila, Reitit ja Tiekartta-tapaamiset esimerkiksi lukuvuoden ajalle.

    4. Tee
    Suorittakaa hakemuksen tehtävät tai osoittakaa aiempi tehtävään liittyvä osaamisenne hakemuksessa esimerkiksi liitetiedostoilla. Pitäkää vaikkapa yhteinen Erätauko-keskustelu alustuksena ja työpaja hakemuksen kysymysten työstämiseksi. Sopikaa mahdollisista Erätauko-fasilitoijista tai muista pajojen järjestelyistä. Järjestäkää aikaa myös pajojen tulosten käsittelyyn ja tiivistämiseen osaamismerkkihakemuksen täyttämisen pohjaksi.

    5. Hae
    Kun merkkihakemuksen tehtävät on yhdessä pohdittu ja kirjattu ylös, täyttäkää OBF-hakemus ja hakekaa osaamismerkkiä lähettämällä merkkihakemus arvioitavaksi.

    6. Vie viestiä
    Tiivistäkää saamienne osaamismerkkien ydinkohdat Koulun Tiekartta -profiiliinne, jotta muutkin koulut voivat oppia ilmastotyöstänne! Voitte lisätä merkin myös vaikkapa kotisivuillenne ja someen. Pohtikaa merkin integroimista koulunne muuhun kestävyystyöhön ja sopikaa ilmasto-osaamisenne näyttämisesttä ja hyvien käytänteiden jakamisesta muillekin.

    Huom! Mikäli olet kiinnostunut hankkimaan tunnukset ja luomaan oman kouluprofiilin, ota yhteyttä. Testivuoden 2021-2022 jälkeen Koulun Tiekartta -sivut ovat kaikken koulujen käytössä.

    Ota yhteyttä

    Koulun korjausopas on osa Oulun kaupungin kestävyyskasvatuksen toimintamallia, Kestävän tulevaisuuden opinvirtaa. Ota meihin yhteyttä Opinvirta-sivujen kautta täältä.

    Ajankohtaista

    6/2024 Koulun hiililaskuri on päivitetty nettipohjaiseksi! Koulutuksia tulossa 17.9. ja 23.9. Ilmoittaudu Koulun hiililaskuri -koulutuksiin täältä.
    6/2024 Tehtäviä päivitetään loppuvuodesta 2024. Yhtenäistetään supermerkin suoritus OAMK:n vastaavan kurssin kanssa.
    5/2024 Oulun ammattikorkeakoulussa hyväksiluetaan opiskelijoiden osaamismerkkikokonaisuus syksystä 2024 alkaen!
    10/2023 Käsikirjan sivun 44 taulukossa on virhe. Lataa korjattu käsikirja tästä (linkki päivitettyyn pdf-käsikirjaan).
    12/2022 Kiitos Koulun korjausoppaan rakentamisessa ja testaamisessa mukana olleille! Kehittämishanke päättyi 31.12.2022!
    Koulun korjausopas rakennettiin Ilmastolukiot-hankkeessa vuosina 2021-2022. Jatkossa sivujen päivitys tapahtuu Oulun kaupungin Kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettajien toimesta ja osana Kestävän tulevaisuuden opinvirtaa. Tiedotamme lisää ajankohtaisista asioista jatkossa Opinvirran sivujen kautta.

    In English / På svenska

    This is the Repair Manual for Schools. English version now available here! Materials translated later. Would you like to help us with the translation?

    Read this article on our website: From talk to action. General information in English on our website.

    The Climate Upper Secondary Schools -project has ended. For now on, this website is updated by the advisory teachers for sustainable future in the city of Oulu. For news, we’ll continue here.

    Mer information på svenska, när vi får en samarbetspartner. Kanske ni?