20. Yhteenveto: Liike

Miten koululiikkumista voisi muuttaa? Tässä tehtävässä tiivistät koko Liike-osion havaintojasi koulusi ja oman roolisi osalta.

Oppiaineet

Biologia, fysiikka, kemia, maantiede,  yhteiskuntaoppi

Haastavuus: Taso kolme

Käyttötarkoitus

Tehtävän on tarkoitus koota aikaisemmissa Liike-osion tehtävissä hankittua osaamista. Mikäli aikaisempi tehtäviä ei ole tehty, voidaan sitä käyttää  koululiikkumisen ilmastovaikutuksiin perehtymisen jälkeen tiivistävänä tehtävä ja arvioinnin tukena. Aikaa kannattaa tällöin varata Käsikirjan Liike-osioon lukemiseen.

Tavoite

Opiskelija tunnistaa kouluun liittyvän liikkumisen merkittävimmät  päästölähteet ja osaa arvioida koulumatkan- ja retkien eri kulkutapojen päästöjä. Osaa arvioida liikkumisvalintojen taustatekijöitä sekä kouluun ulkopuolelta vaikuttavien tahojen ilmastopyrkimyksiä. Opiskelija esittää perusteltuja ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin innovoimalla ja suunnittelemalla itseä, koulua ja ilmastoa tekoja koululiikkumisen osalta.

_______________________________________________________________________

Tehtävänanto

1. Kerro lyhyesti, mitkä ovat mielestäsi sinun koulusi hiilineutraaliuden kannalta merkittävimmät kohdat muutokselle Liike-osiossa?

2. Mitkä ovat tärkeimmät ja tehokkaimmat keinot, joilla sinä voit vaikuttaa koululiikkumisenne hiilijalanjälkeen (koulumatka, retket)? Entä koulunne johto?

3. Testaa Excelissä toimivalla Koulun hiilijalanjälkilaskurilla (Liikenne-välilehti), kuinka paljon kulkuneuvovalinnat vaikuttavat päästöihisi. Kerro lyhyesti havainnoistasi.

Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta.Palauta tällöin vastaukset liitetiedostona tai linkkinä tiedostoon. Tästä tehtävästä merkin saamisen edellytyksenä on, että kaikista edeltävistä Liike-osion tehtävistä (11-19) on myös haettu osaamismerkki. 

Hae osaamismerkkiä