20. Yhteenveto: Liike
Miten koululiikkumista voisi muuttaa? Tässä tehtävässä tiivistät koko Liike-osion havaintojasi koulusi ja oman roolisi osalta.
Oppiaineet
Biologia, fysiikka, kemia, maantiede, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävän on tarkoitus koota aikaisemmissa Liike-osion tehtävissä hankittua osaamista. Mikäli aikaisempi tehtäviä ei ole tehty, voidaan sitä käyttää koululiikkumisen ilmastovaikutuksiin perehtymisen jälkeen tiivistävänä tehtävä ja arvioinnin tukena. Aikaa kannattaa tällöin varata Käsikirjan Liike-osioon lukemiseen.
Tavoite
Opiskelija tunnistaa kouluun liittyvän liikkumisen merkittävimmät päästölähteet ja osaa arvioida koulumatkan- ja retkien eri kulkutapojen päästöjä. Osaa arvioida liikkumisvalintojen taustatekijöitä sekä kouluun ulkopuolelta vaikuttavien tahojen ilmastopyrkimyksiä. Opiskelija esittää perusteltuja ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin innovoimalla ja suunnittelemalla itseä, koulua ja ilmastoa tekoja koululiikkumisen osalta.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
1. Kerro lyhyesti, mitkä ovat mielestäsi sinun koulusi hiilineutraaliuden kannalta merkittävimmät kohdat muutokselle Liike-osiossa?
2. Mitkä ovat tärkeimmät ja tehokkaimmat keinot, joilla sinä voit vaikuttaa koululiikkumisenne hiilijalanjälkeen (koulumatka, retket)? Entä koulunne johto?
3. Testaa Excelissä toimivalla Koulun hiilijalanjälkilaskurilla (Liikenne-välilehti), kuinka paljon kulkuneuvovalinnat vaikuttavat päästöihisi. Kerro lyhyesti havainnoistasi.