1. Ilmastojälki

Millaisen jäljen oma toiminta jättää ilmastoon? Tehtävässä virittäydytään Korjausoppaan teemaan,  lasketaan oma hiilijalanjälki vuositasolla valmiilla laskurilla ja pohditaan koulupäivien osuutta kokonaisuudesta.

Oppiaineet

Biologia, fysiikka, maantiede, matematiikka, terveystieto, yhteiskuntaoppi

Haastavuus: Taso yksi

Käyttötarkoitus

Tehtävä soveltuu oppiainekohtaisesti motivoinniksi ja pohjustukseksi esim. eettisyyden ja ympäristöosaamisen teemoihin sekä hiilipäästöjen laskemiseen. Sopii tuntitehtäväksi ja kotitehtäväksi.

Tavoite

Opiskelija osaa määritellä käsitteet hiilijalanjälki – ja kädenjälki sekä vertailla niitä keskenään. Opiskelija ymmärtää, mitkä asiat ja valinnat vaikuttavat hiilijalanjäljen suuruuteen. Opiskelija osaa hyödyntää sovellusta, jolla oman toiminnan vaikutusta ilmastolle voi arvioida.


Tehtävänanto

Lue Johdanto ja Käsikirjasta teksti Ilmastojälkesi sivuilta 5–6.

a) Mikä on ilmastolaskurien tarkoitus? Miksi Lukiolaisten ilmastolaskuri tehtiin?

b) Miten Lukiolaisten ilmastolaskuri-sovelluksen tuloksena saatava ilmastojälki- eli kädenjälki eroaa hiilijalanjäljestä?

c) Testaa oma hiilijalanjälkesi esim. seuraavalla laskurilla https://elamantapatesti.sitra.fi/. Mikä on testisi tulos verrattuna suomalaisen keskimääräiseen hiilijalanjälkeen? Mistä mahdollinen ero johtuu? Arvioi lisäksi lyhyesti koulupäiviesi osuutta hiilijalanjälkesi muodostumisesta.

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä