42. Koulun ilmasto-osaaja
Miten koulun hiilijalanjälkeä voidaan pienentää mahdollisimman tehokkaasti? Mitä ovat koulusi ja sinun ilmastovahvuudet?
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävä tiivistää kaikista osioista (Ruoka, Liike, Infra ja Asenne) tehtyjä havaintoja koulun ja oman roolin osalta. Tehtävän tekemisen kautta opiskelija voi hakea Koulun ilmasto-osaaja supermerkkiä. Tämän edellytyksenä on, että opiskelija on jo suorittanut viisi tehtävää kustakin teemasta ja saanut näistä mikromerkit. Tehtävän käyttö opetuksessa on mielekästä ainoastaan, jos olette tehneet aikaisempia tehtäviä eri teemoista.
Tavoite
Opiskelija ymmärtää ilmastonmuutoksen hillinnän merkityksen, mittakaavan ja keinot koulukontekstissa eri osioista: Liike, Ruoka, Infra ja Asenne. Opiskelija osaa soveltaa tietojaan käytännössä sekä viestiä niistä muille.
Tehtävänanto
Selaile aikaisemmin tekemiäsi tehtäviä ja vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin.
1) Koulun hiilineutraalisuus: Mitkä ovat mielestäsi koulusi tärkeimmät toimenpiteet hiilineutraaliuden kannalta? Edustavatko ne tasaisesti eri teemoja (Ruoka, Liike, Infra, Asenne) vai painottuuko jokin enemmän? Onko koulussasi tapahtunut muutoksia ilmastoasioissa kokonaisuuden suorittamisen aikana? Tiivistä koulun vahvuudet ja kehityskohdat kohti vuotta 2030 parilla lauseella.
2) Oma vaikuttaminen: Mitkä ovat tärkeimmät keinot, joilla voit itse vaikuttaa koulun hiilijalanjälkeen? Mitä voisit tehdä heti ja mitä voit kehittää pidemmän ajan kuluessa? Kirjoita vastauksesi 3–4 lauseella.
3) Kolme oivallusta: Listaa 3 tärkeintä oppimaasi tai mieleen jäänyttä asiaa Koulun ilmasto-osaaja-kokonaisuudesta ja roolistasi kouluyhteisön jäsenenä.
4) Omat ilmastovahvuutesi: Mikä on vahvuutesi, jolla voit edistää koulun hiilineutraaliutta? Entä taito, jota haluaisit kehittää tulevan vuoden aikana? Kirjaa molemmat.