33. Tulevaisuuden muistelu

Mitkä asiat voisivat olla tulevaisuudessa toisin? Miten ne muuttuisivat muistojen muotoon? Tässä tehtävässä visioit tulevaisuutta konkreettisella tavalla.

Oppiaineet

Äidinkieli, elämänkatsomustieto, filosofia, kielet, kuvataide, psykologia, uskonto, yhteiskuntaoppi

Haastavuus: Taso kaksi

Käyttötarkoitus

Sopii tehtäväksi kotiin tai oppitunnille.

Tavoite

Opiskelija osaa jäsentää koulun hiilineutraalia tulevaisuutta muistelun keinoin.


Tehtävänanto

Perehdy Käsikirjan Asenne-osiosta erityisesti utopioita käsitteleviin kappaleisiin sivuilla 90 ja 94–95. Lue sitten seuraava alustus ja vastaa kysymyksiin.

Alustus:

Minulla on seuraava muisto:

”Istun Annan kanssa koulun ruokalassa pitkän pöydän ääressä. Joku ekaluokkalaisista on lopettanut juuri viuluesityksen, jonka kaltaisilla kulttuurijutuilla lounastunteja on meillä aina piristetty.

Sirkkapihvit ovat tänään vähän kuivia, vaikka tavallisesti meillä saa fantastista uusproteiiniruokaa. Siis kouluruuaksi fantastista. Mietin olisiko pitänyt sittenkin ottaa tonnikalapihvejä, mutta ne olisivat vieneet tämän viikon hiilibudjetin niiiin miinukselle!

Anna höpöttelee jotakin sen sähköskootterin korjauksesta. Minä katselen ikkunasta lumen alta paljastuvia kasvatuslaatikoita. Kohta on kesä ja voi heittää villatakin pois.”

Oikeasti se ei ollut oikea muisto. Se oli muisto tulevaisuudesta eli tein sen itse. Mitä paremmin osaamme kuvitella erilaisia tulevaisuuksia, sitä paremmin osaamme arvioida, millainen tulevaisuus olisi toivottava. Futurologia on tilastojen tutkimista, tulevaisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunnistamista ja yllättäviin juttuihin huomion kiinnittämistä uutisvirrasta. Tulevaisuuden muistelu on tehokas tapa jäsentää tulevaa ja sitä voi harjoittaa kuka tahansa. Se myös auttaa luomaan dystopioiden ja huonojen ennusmerkkien maailmaan näköaloja, jotka voivat olla yhtä todellisia kuin ahdistavat skenaariot. Utopioita ja tulevaisuuksia, joita kohden kulkea.

Kysymykset:

1. Aloita pohtimalla, mikä asia voisi olla toisin. Esim: Mitä jos kouluruoka maksaisi? Mitä jos jokaisella olisi oma henkilökohtainen ”hiilibudjettinsa”? Mitä jos koulussa ei saisi enää perinteistä liharuokaa?

2. Valitse sitten kolme tuttua asiaa: joku tuntemasi henkilö, jokin tuttu paikka jokin arkinen puuha (syöminen, liikkuminen, harrastus tms.) Yhdistä kaikki kolme yhdeksi muistoksi.

Kuvittele, että olet tutun henkilön kanssa valitsemassasi paikassa tekemässä tavallista asiaa. Vain 1. kohdassa valitsemasi asia on muuttunut. Esim. ”Olen Annan kanssa jonottamassa koulun ruokalassa, kun huomaan ettei minulla ole digitilillä yhtään rahaa ja viikon hiilibudjetissani on tilaa vain sirkkapihveille. Joudun vippaamaan Annalta.”

Pyri vahvistamaan luomaasi muistoa kuvittelemalla ympäristöä jossa olit, sen ääniä, kehontuntemuksia, lämpötilaa, valoa jne.

3. Kirjaa tulevaisuuden muistosi ylös. Vertaile sitä nykyhetkeen. Vastauksen pituus 150–200 sanaa.

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä