29. Yhteenveto: Infra
Miten koulun rakenteita, energian- ja materian kiertoa voisi muuttaa kohti hiilineutraaliutta? Tässä tehtävässä tiivistät koko Infra-osion havaintojasi koulusi ja oman roolisi osalta.
Oppiaineet
Biologia, fysiikka, kemia, maantiede, yhteiskuntaoppi
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävän on tarkoitus koota aikaisemmissa Infra-osion tehtävissä hankittua osaamista. Mikäli aikaisempi tehtäviä ei ole tehty, voidaan sitä käyttää tiivistävänä tehtävänä ja arvioinnin tukena koulurakennuksen ja hankintojen ilmastovaikutuksiin liittyen. Aikaa kannattaa tällöin varata Käsikirjan Infra-osioon perehtymiseen.
Tavoite
Opiskelija tunnistaa koulun rakenteiden merkittävimmät päästölähteet sekä niiden mittakaavan. Opiskelija osaa arvioida koulurakennuksen ominaisuuksien, koulun hankintojen ja digitalisaation vaikutuksia päästöihin. Opiskelija esittää perusteltuja ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin innovoimalla ja suunnittelemalla itseä, koulua ja ilmastoa hyödyttäviä tekoja koulurakenteen päästövähennyksiin liittyen.
____________________________________________________________________
Tehtävänanto
1. Kerro lyhyesti, mitkä ovat mielestäsi sinun koulusi hiilineutraaliuden kannalta merkittävimmät kohdat muutokselle Infra-osiossa?
3. Testaa Excelissä toimivalla Koulun hiilijalanjälkilaskurilla (Infra-välilehti), kuinka paljon koulun lämpötila ja vedensäästö vaikuttaa päästöihin? Kerro lyhyesti havainnoistasi.