25. Mittasuhteet rakenteissa

Mistä koulurakenteiden päästöt muodostuvat ja mikä on suurin päästölähde? Tässä tehtävässä perehdyt infran päästöjen suuruusluokkiin.

Oppiaineet

Biologia, filosofia, fysiikka, kemia, maantiede, matematiikka

Haastavuus: Taso kolme

Käyttötarkoitus

Sopii tehtäväksi oppitunnille tai kotiin.

Tavoite

Opiskelija arvioida infraan liittyvien ilmastotekojen merkitystä ja mittakaavaa.

_______________________________________________________________________

Tehtävänanto

Perehdy Käsikirjan Infra-osioon, erityisesti kappaleisiin Mukavan ja välttämättömän rajalla (s.52), Kaikki kiertää (s.63), Kierrätys on lopussa (s.65) ja Rakenteisiin piilotetut luonnonvarat (s.66). Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin.

Tarvitset tehtävässä lisäksi Kannaksen lukion hiilijalanjälkiraporttia

1. Perehdy Kannaksen lukion hiilijalanjälkilaskennan tuloksiin: erityisesti kokonaiskuvaan sivulla 5 sekä hankintoihin sivuilla 16–19. Järjestä sitten sivun 18 taulukon päästölähteet suurimmasta pienimpään ja vertaile niitä muihin infraan liittyviin päästömääriin, kuten energian (s. 7) ja jätteen (s. 25) kokonaispäästöihin. Listaa hankintojen päästölähteet tähän.

4. ”Suomalaisten ylivoimaisesti suosituin teko ekologisemman elämän puolesta on kyselyn mukaan jätteiden kierrätys.” (Ilmassa ristivetoa -tutkimus) Pohdi juttua suhteessa aiempiin kohtiin. Mitä ajatuksia tämä herättää? Mikä on pienempien ja mikä suurempien ilmastotekojen merkitys kokonaisuudessa? Vastaus n. 100 sanaa.

 

Vastaaminen tapahtuu sovellutuksesta riippuen omiin muistiinpanoihin tai erilliseen tiedostoon. Tehtävä on osa Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkikokonaisuutta. Mikäli haluat kerätä osaamismerkkejä, tutustu ohjeisiin täältä ja hae merkkiä alta palauttamalla liitetiedosto tai linkki tiedostoon.

Hae osaamismerkkiä