24. Luokan hankintaminimi
Mitä hankintoja kouluun tehdään? Mikä on välttämätöntä ja mitä ilmankin olisi mahdollista olla? Tässä tehtävässä selvität luokan tasolla hankintojen vaikutusta ilmastotyöhön.
Oppiaineet
Filosofia, fysiikka, kemia, liikunta
Liikunnassa voidaan selvittää esim. välinevaraston hankintoja.
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävän ehtii tehdä osana oppituntia. Sopii pari-tai ryhmätyöksi. Yhdessä tehtävän 26 (Digiloikan päästöt) kanssa saat toimivan kokonaisuuden oppitunnin rakenteeksi.
Tavoite
Opiskelija osaa tarkastella arkiympäristön fyysisiä rakenteita energian kulutuksen ja päästöjen näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida tarvikkeiden käyttöastetta ja välttämättömyyttä sekä ehdottaa toimenpiteitä kestävämpien hankintatapojen puolesta.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
2. Käyttöaste: Mitkä asioista ovat jokaisella oppitunnilla käytössä? Mitkä erittäin harvoin tai ei ollenkaan? Miksi?
3. Välttämättömyys: Onko asia välttämätön vai luksusta koulutyön kannalta?
4. Energiankulutus: Mitkä asioista ovat vaatineet paljon energiaa valmistuksessa? Löydätkö merkintöjä siitä, että energia olisi tuotettu päästöttömästi? Mitkä kuluttavat paljon energiaa niitä käytettäessä ja vaikuttavatko ne energian kulumiseen muualla (esim. hakukone, internetyhteys)? Kuluttaako asiasta eroon pääseminen energiaa (loppusijoitus, vaaralliset aineet, kuljetus)?
5. Muutos: Mitä asioille voisi tehdä? Voisivatko harvoin käytetyt asiat olla luokkien/koulujen tai jopa kuntien kesken jaettavia? Mitä voisi lainata tai vuokrata? Voisiko käytössä säästää päästöjä? Mihin asiat voisivat mennä kiertoon, kun käyttötarve koulullanne loppuun? Keksi muutama esimerkki.