19. Liikkumistekoja
Kuka toteuttaisi teon? Tässä tehtävässä on tarkoitus laatia aikaisemman tehtävän (18) ideointien pohjalta niin hyvä suunnitelma koululiikkumiseen liittyvästä ilmastoteosta, että joku toinenkin voisi sen toteuttaa.
Oppiaineet
Suunnittelu voidaan toteuttaa monialaisesti tai oppiaineen sisällä. Tehtävä kehittää monipuolisesti laaja-alaista osaamista oppiaineesta riippumatta ja antaa tilaa myös luovalle ilmaisulle.
Haastavuus:
Käyttötarkoitus
Tehtävään kannattaa varata ainakin yksi oppitunti. Jos aikaisempia Liike-osion tehtäviä ei ole tehty, aikaa kannattaa käyttää Käsikirjan Johdanto ja Liike-osioiden läpikäyntiin sekä tekojen ideointiin. Yhdessä tehtävien 18 ja 39 kanssa sopivat laajemmaksi projektityöksi.
Tavoite
Opiskelija osaa laatia suunnitelman koululiikkumisen ilmastokestävyyttä parantavasta teosta ja arvioida sen vaikutuksia päästöihin.
_______________________________________________________________________
Tehtävänanto
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Nyt pääset itse suunnittelemaan ja tehtävässä 39 valitset yhden tehdyistä suunnitelmista (joko ruoka,liike,infra tai asenne -osiosta), jota viet koulun käytäntöön. Voit käyttää tukenasi Käsikirjan Johdanto- ja Liike-osioita. Huom! Päästökerroin-taulukossa s. 44 on virhe. Oikein: junan keskim. päästöt 0,01.
Suunnittele seuraavien kysymysten tai esimerkiksi käsitekartan avulla:
- Laadi tarkempi kuvaus valitsemallesi ilmastoteolle: kuka, mitä, milloin, miten, missä?
- Perustele ilmastotekosi tarkoitus: miksi? Miksi juuri tämä teko on sinun mielestäsi tärkeä teidän koulullanne? Muista lähdekritiikki.
- Arvioi, millä lailla teko vähentäisi päästöjä. Kuinka teko lisää sinun positiivista hiilikädenjälkeäsi eli miten teko vähentää koko koulun päästöjä? Arvioi päästöjä esim. koulun hiilijalanjälkilaskurin avulla.
- Vaikuttaminen ja ilmastoteot koskettavat aina myös muita ihmisiä. Mieti, mikä on kohderyhmäsi ja kuinka viesti leviäisi kohderyhmällesi parhaiten. Kuinka teosta tulisi pysyvä osa koulusi toimintaa? Kuinka tieto teosta voitaisiin levittää muihin kouluihin tai organisaatioihin? Arvioi vaikuttavuutta yksittäiselle lukiolaiselle, koulullenne ja kaupungille.
- Pohdi, kenen kanssa ilmastoteon toteutuksessa voisi tehdä yhteistyötä niin kouluyhteisössä kuin sen ulkopuolella.
- Laadi aiempien vastaustesi avulla ilmastoteostasi mahdollisimman kattava ja selkeä suunnitelma koulusi yhteiseen käyttöön, n. 1 sivu. Voit käyttää suunnitelmasi väliotsikoina esimerkiksi tämän tehtävän kysymyksiä.