Koulun hiililaskurin laskennassa käytettävät päästökertoimet ja lähteet
Kouluruoka
Punainen (suuret päästöt, pääraaka-aineena esim. naudanlihaa), 1. Ruoka-annoksen hiilijalanjälki laskettu eri raaka-aineisiin pohjautuvien annosten keskiarvona.
Keltainen (keskisuuret päästöt, esim. sian- tai broilerinlihaa, maitotuotteita), 1. Ruoka-annoksen hiilijalanjälki laskettu eri raaka-aineisiin pohjautuvien annosten keskiarvona.
Vihreä (pienet päästöt, esim. luonnonkalaa, palkokasveja, juureksia), 22. Ruoka-annoksen hiilijalanjälki laskettu eri raaka-aineisiin pohjautuvien annosten keskiarvona.
Vesi, 2.
Maitopohjainen juoma, 3 & 5. Maitopohjaisen juoman jalanjälki laskettu maidon ja piimän kertoimien keskiarvona
Kasvipohjainen juoma, 4 & 18. Kasvipohjaisen juoman jalanjälki laskettu kahden eri kaura-ja soijamaidon keskiarvona.
Ruokahävikki (lautashävikki, valmistus- ja tarjoiluhävikki), 1. Ruokahävikin hiilijalanjälki laskettu eri liha-, kala- ja kasvisruokien keskiarvona kilogrammaa kohti.
Kylmälaitteiden kylmäaineet, 6.
Koulu- ja työmatkat
Bussi, 7. Päästökertoimet ovat HSL alueelta ilmoitetut päästökertoimet
Juna, metro tai raitiovaunu, 7. Päästökertoimet ovat HSL alueelta ilmoitetut päästökertoimet
Koulutaksi, 7. Taksin hiilidioksidi päästöt on arvioitu olevan noin 80 % henkilöauton henkilökilometriin verrattuna, koska koulutaksissa oletetaan matkustavn useamman kuin henkilöautossa.
Auto tai autokyyti (bensa tai diesel)
Autojen päästökerroin on laskettu laskettu eri käyttövoimien keskiarvona.
Auto tai autokyyti (sähkö, hybridi tai kaasu)
Autojen päästökerroin on laskettu laskettu eri käyttövoimien keskiarvona.
Kävely, pyöräily tai potkulauta
Sähköpyöräily, 8. Sähkön latauksessa huomioitu Suomen energian tuotantorakenne.
Sähköpotkulautailu, 9. Sähkön latauksessa huomioitu Suomen energian tuotantorakenne.
Mopo, 23. VTT Lipastoa pidetään vanhentuneena lähteenä, mutta ajankohtaisempiakaan päästökertoimia ei löytynyt.
Traktori, 29. Traktorin päästökerroin on laskettu olettaen, että 1l polttoainetta pääsee 12,5 km eli kulutus on 8 l/100km. VTT:n Lipaston pohjalta päästökerroin on 2,679 kgCO2e/l. VTT Lipastoa pidetään vanhentuneena lähteenä, mutta ajankohtaisempiakaan päästökertoimia ei löytynyt.
Mönkijä, 30. Mönkijän päästökerroin on laskettu olettaen, että 1l polttoainetta pääsee 12,66 km eli kulutus on 7,9 l/100km. VTT:n Lipaston pohjalta päästökerroin on 2,673 kgCO2e/l. VTT Lipastoa pidetään vanhentuneena lähteenä, mutta ajankohtaisempiakaan päästökertoimia ei löytynyt.
Moottoripyörä, 26.
Laiva, 7.
Lennot, 27. Lentojen päästökertoimet on otettu Iso-Britaniaa koskevasta datasta, ei Suomesta.
Hotelliyö, 20.
Jätteet. Päästökertoimet ovat HSY:n alueella tuotettujen, käsiteltyjen ja hyödynnettyjen jätelajien kertoimet.
Sekajäte, 10.
Muovi, 10.
Kartonki & pahvi, 10.
Paperi, 10.
Biojäte, 10.
Lasi, 10.
Metalli, 10.
Vaarallinen jäte (ongelmajäte), 10.
Materiaalit ja hankinnat
Oppikirja, 11.
E-kirja, 12.
Paperi (kg), 13.
Vihko, 13. Laskettu paperin päästökertoimesta olettaen, että vihko painaa keskimäärin n.110 g.
IT-laitteet ja tarvikkeet (esim. tietokoneet ja kännykät), 20.
IT-asiantuntijapalvelut ja ohjelmistot, 20.
Kalusteet ja kuljetusvälineet, 20.
Käyttö ja huolto, 20.
Siivous, 14.
Lämmitys ja sähkönkulutus
Sähkönkulutus, 17.
Sähkölämmitys, 17.
Kaukolämmitys, 17.
Maalämmitys, 17. Tässä käytetty päästökertoimena sähkönkulutuksesta aiheutuvaa päästökerrointa. Maalampö ei aiheuta käyttöaikanaan muita päästöjä kuin sähkön kulutuksesta aiheutuvat päästöt.
Öljylämmitys, 19.
Sähköjäähdytys, 17.
Päästötön kaukojäähdytys, 17.
Ilmanvaihto, 17. Laskettu keskiarvona tulo- ja poisto ilmanvaihdon ja pelkän poisto ilmanvaihdon päästökertoimista.
Vesi (käyttö ja jäte)
Puhdas vesi, 2.
Jätevesi, 21.
Kompensointi
Yhden istutetun puun sitoma hiilidioksidi 20 vuoden päästä, 24.
Jalkapallokentälle mahtuu näin monta puuta, 25.
Lähteet
Hartikainen ja Pulkkinen, 2016. Summary of the chosen methodologies and practices to produce GHGE-estimates for an average European diet. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-314-7
STT Viestintäpalvelut Oy, 2017. Verkkosivu. Saatavilla: https://www.sttinfo.fi/tiedote/laadultaan-erinomaista-juomavetta-suoraan-hanasta?publisherId=4346&releaseId=59032031
HSL, 2014. HSL Helsingin seudun liikenne – Ympäristöraportti. Saatavilla: https://hslfi.azureedge.net/globalassets/julkaisuarkisto/2015/hsl-ymparistoraportti-2014.pdf
Motiva Oy, 2023. Verkkosivu. Saatavilla: https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/kuluttajat/sahkopyora
SYKE, 2019. Julkisten hallintojen ja kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjälki ja luonnonvarojen käyttö. Saatavilla: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/300737/SYKEra_15_2019_korjattu_26_02_2020.pdf?sequence=4&isAllowed=y
El Geneidy, S., Alvarez Franco, D., Baumeister, S., Halme, P., Helimo, U., Kortetmäki, T., Latva-Hakuni, E., Mäkelä, M., Raippalinna, L.-M., Vainio, V., & Kotiaho, J. S. 2021. Sustainability for JYU: Jyväskylän yliopiston ilmasto- ja luontohaitat. In Wisdom Letters (Vol. 2). Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104232476