OHJEKIRJA OPETTAJALLE
Uutta! Ohjeet supermerkin suorittamisesta ja myöntämisestä on päivitetty. Opiskelija voi hakea supermerkin suorittamisesta hyväksilukua Oulun ammattikorkeakouluun ja sitä kautta myös muihin korkeakouluihin.
Siirry osioon
- Koulun korjausopas opetuskäytössä
- Osaamismerkkien myöntäminen opiskelijolle
- Supermerkin suorittaminen
- Ohjevideo opettajalle
Koulun Korjausopas opetuskäytössä
Opettajana sinulla on useita mahdollisuuksia hyödyntää Koulun korjausopasta opetuskäytössä.
Tehtäviä eri oppiaineisiin, projekteihin ja opintojaksojen pohjaksi
- Tehtävät muodostavat kokonaisuuden, jossa koulun hiilijalanjälkeen vaikuttaviin tekijöihin ja yhteisötason vaikutusmahdollisuuksiin tutustutaan eri näkökulmista.
- Voit kokeilla omassa oppiaineessasi vain yksittäistä tehtävää tai hyödyntää niitä eri oppiaineita yhdistelevissä toteutuksissa.
- Hakukoneen avulla tehtäviin tutustuminen on helppoa. Voit suodattaa tehtäviä oppiaineen, haastavuuden, tarpeen sekä teeman mukaan.
- Tehtävät on suunniteltu tukemaan laaja-alaista osaamista ensisijaisesti lukiokoulutuksessa, mutta sovellettavissa myös yläkoulun oppilaille.
Siirry tästä tehtäviinEsimerkki: Haukiputaan lukiolla opettajat ovat sopineet keskenään tehtävät, joita tehdään eri oppiaineiden opintojaksoilla lukuvuoden aikana.
Esimerkki: Kuusamon ja Muhoksen lukioilla on toteutettu koulukohtaisia opintojaksoja, joissa Koulun korjausoppaan tehtäviä ja työkaluja on hyödynnetty.
Koulun hiililaskuri ja Käsikirja auttavat myös opettajaa
Koulun hiililaskuri ja Käsikirja toimivat opiskelijalle tehtävien tekemisen tukena. Työkalut auttavat myös opettajaa oppituntien ja opetusmateriaalien suunnittelussa sekä oman ilmasto-osaamisen kehittämisessä.
Siirry tästä Koulun hiililaskuriin Siirry tästä KäsikirjaanOsaamismerkkien myöntäminen opiskelijoille
Opiskelijalle voi myöntää tehtävän suorittamisesta digitaalisen osaamismerkin, joka on todistus kyseisessä tehtävässä saavutetusta ilmasto-osaamisesta. Koulun korjausoppaassa käytetään Open Badge Factory -järjestelmää (OBF). Järjestelmän kautta myönnetään eri tasoisia merkkejä.
Yksittäisistä tehtävistä opiskelija voi saada mikromerkin. Kun opiskelija on suorittanut jokaisesta teemasta (ruoka, liike, infra, asenne) viisi tehtävää ja kerännyt yhteensä 20 mikromerkkiä, hän voi hakea Koulun ilmasto-osaajan supermerkkiä. Supermerkki osoittaa laaja-alaista osaamista koulun ilmastotyössä ja se on mahdollista hyväksi lukea osaksi opintosuorituksia.
Opettaja voi myöntää osaamismerkkejä suoraan yksittäisille opiskelijoille, koko ryhmälle kerralla tai opiskelijan merkkihakemuksen perusteella. Opettaja arvioi palautetut suoritukset ja myöntää merkit, mikäli arviointikriteerit täyttyvät.
Minulla ei ole tunnuksia osaamismerkkijärjestelmään – kuinka toimin?
- Pyydä tunnukset ottamalla yhteyttä Kestävän tulevaisuuden opinvirta-tiimiin. Sinulle lisätään myöntäjän käyttöoikeudet Koulun korjausoppaan OBF-järjestelmään.
Miten myönnän merkkejä opiskelijoille?
Vaihtoehto 1: Myönnä merkki koko ryhmälle kerralla tai yksittäiselle opiskelijalle syöttämällä sähköpostiosoitteet ”Myönnä merkki”-osion kautta
Sopii erityisesti,
- jos olette tehneet tehtävän koko ryhmän kanssa
- opiskelijan tehtävien vastaukset ja suoritukset on ”hallussa” ilman OBF-järjestelmää (esim. Teams-kanava, sähköiseen oppimateriaaliin lisätty tehtävä).
Tässä vaihtoehdossa opiskelijan vastaukset eivät tallennu Korjausoppaan OBF-järjestelmään.
Vaihtoehto 2: Myönnä merkki opiskelijan lähettämän hakemuksen jälkeen ”Merkkihakemukset”-kohdasta
Sopii erityisesti,
- jos opiskelija suorittaa tehtäviä itsenäisesti
- tehtävien palautusten seuranta on hankalaa ilman opiskelijoiden lähettämiä merkkihakemuksia.
Tässä vaihtoehdossa vastaukset tallentuvat Korjausoppaan OBF-järjestelmään.
Mihin myöntämäni merkit tallentuvat?
Myönnetty merkki lähetetään opiskelijan sähköpostiosoitteeseen. Opiskelijoille kannattaa suositella Open Badge Passport-sovelluksen lataamista. Kun opiskelija luo tänne tunnukset samalla sähköpostiosoitteella, merkit pysyvät kätevästi tallessa tulevaisuutta varten.
Opettajana voit tarkastella opiskelijoille myönnettyjä merkkejä OBF-järjestelmässä kohdasta Raportit -> Vastaanottajat. Osiossa myönnettyjä merkkejä voi suodattaa esimerkiksi aikavälin ja opiskelijan sähköpostiosoitteen perusteella.
Mistä saan apua tehtävien arviointiin?
Tehtävien arviointi tapahtuu merkin kuvauksessa olevien arviointikriteerien pohjalta. Mikäli arviointikriteerit eivät täyty, voit palauttaa merkkihakemuksen täydennettäväksi. Osaan tehtävistä on olemassa mallivastauksia. Ota yhteyttä Kestävän tulevaisuuden opinvirta-tiimiin, mikäli tarvitset mallivastauksia.
Supermerkin suorittaminen
Koulun ilmasto-osaaja supermerkin saaja ymmärtää ilmastonmuutoksen hillinnän merkityksen, mittakaavan ja keinot kouluympäristössä eri teemoista. Merkin saaja osaa soveltaa tietojaan käytännössä sekä viestiä niistä muille.
Supermerkin saamiseen vaadittava suoritus:
- Opiskelija on suorittanut jokaisesta teemasta (ruoka, liike, infra ja asenne) viisi tehtävää ja hakenut näistä osaamismerkit eli hänellä on 20 mikromerkkiä.
- Opiskelija vastaa viimeisen tehtävän kokoaviin kysymyksiin ja hakee Koulun ilmasto-osaaja supermerkkiä.
Supermerkki osaksi opiskelijan opintosuorituksia
- Lukio-opintojen aikana suoritettu supermerkki oikeuttaa kahden opintopisteen hyväksilukuun Oulun ammattikorkeakoulun Johdatus vastuullisosaamiseen-kurkistuskurssilla. Opiskelija ilmoittautuu kurssille ja hakee kahden opintopisteen hyväksilukua Ilmasto-osaaja -kokonaisuudesta. Suoritetut opintopisteet näkyvät valtakunnallisen järjestelmän kautta myös muissa korkeakouluissa. Huom! Kurkistuskurssi on ilmainen lukio-opiskelijoille.
- Osa lukioista hyväksyy suorituksen myös osaksi lukio-opintoja oppiainerajat ylittäviin opintojaksoihin, kahden opintopisteen laajuisena suorituksena.
Esimerkki oppiainerajat ylittävän opintojakson kuvauksesta
TO – Koulun ilmasto-osaaja 2op
Tavoitteet
- Ymmärtää, mistä koulun hiilijalanjälki koostuu ja miten siihen voi vaikuttaa
- Osaa arvioida päästölähteiden mittakaavaa ja niihin vaikuttavien taustatekijöiden merkitystä
- Kykenee ehdottamaan ja suunnittelemaan toimenpiteitä koulun ilmastotyöhön sekä niistä viestimiseen
Kuvaus sisällöstä
Mistä koulun hiilijalanjälki muodostuu? Miten esimerkiksi kouluruokailu, liikkumisvalinnat kouluun, lämmitysmuoto ja digihankinnat vaikuttavat päästömääriin? Miten näihin voi itse vaikuttaa?
Opintojakso toteutetaan Koulun korjausopas -ympäristössä. Korjausopas käsittelee koulun ilmastotyötä neljän teeman kautta, joita ovat ruoka, liike, infra ja asenne. Opiskelija suorittaa viisi vapaavalintaista tehtävää jokaisesta teemasta (yhteensä 20 tehtävää) ja hakee tämän jälkeen Koulun ilmasto-osaajan supermerkin.
Osaamisen arviointi
Suoritusmerkintä ja osaamismerkki (Open Badge Factory-järjestelmä). Osaamismerkin suorittamisesta voi hakea hyväksilukua Oulun ammattikorkeakoulun kurkistuskurssiin ja sitä kautta myös muihin korkeakouluihin.