Mikä korjausopas?
Koulun korjausoppaan idea on yksinkertainen. Me kaikki elämme yhteisöissä ja rakenteissa, jotka ohjaavat toimintaamme. Muuttamalle yhdessä näitä rakenteita opimme ilmiöstä, havaitsemme arkielämämme ekologiset reunaehdot, osoitamme muutoksen mahdollisuuden ja mikä tärkeintä – toimimme vihdoin.
Tässä oppaassa emme keskity tekemisiisi kotona emmekä koita pelasta koko maailmaa. Sivuston työkalut ja tehtävät auttavat tuunaamaan koulustasi ilmastoystävällisemmän sekä kerryttämään mukaan ilmasto-osaamista. Oppaan käytössä on mahdollista hyödyntää osaamismerkkijärjestelmää, joka varmistaa ilmasto-osaamisen tunnustamisen ja tunnistamisen tulevaisuutta varten.
Opiskelijoille, opettajille ja koko kouluyhteisölle
Sivustoa voivat hyödyntää kaikki kouluyhteisön jäsenet. Korjausopas tarkastelee koulun ilmastotyötä neljän teeman kautta, joita ovat ruoka, liike, infra ja asenne. Kattava valikoima tehtäviä sopii opettajille hyödynnettäväksi eri oppiaineiden opintojaksoilla, kokonaisena opintojaksona, monialaisena projektina tai opiskelijan itsenäisenä työskentelynä. Kouluyhteisöä kannustetaan laatimaan koulun ilmastotyölle tiekartta sivustolta löytyvien yhteisten kehittämistehtävien kautta.
Tuunaamisen tueksi on laadittu Käsikirja, joka käsittelee teemoja lukijaystävällisesti, kuitenkin tieteellisellä otteella. Koulun hiililaskuri mahdollistaa koko koulun hiilijalanjäljen laskemisen sekä käytön yksittäisten tehtävien apuna.
Tervetuloa tuunaamaan!
10 ydinkohtaa kohti koulun hiilineutraalisuutta
- Yhdessä muutos: yhteisön voiman korostaminen perinteisen yksilö- ja globaaliajattelun sijaan
- Koulun tehtävä: kestävän tulevaisuuden kasvatuksen ensiarvoisuus
- Ruoan alkuperä: ilmastoystävällisen ruoan osuuden selvittäminen, saatavuuden parantaminen linjastolla
- Ruokahävikki: hävikin ja menekin seuranta, tulosten hyödyntäminen
- Koulumatkat: vähähiilisten kulkutapojen käytön mahdollistaminen ja niihin kannustaminen
- Kouluretket: retkien päästökartoitukset ja vähennykset, lähiympäristön ja yhteisöllisyyden hyödyntäminen
- Kohtuukäyttö: hankintojen ja digitaalisuuden tarve- ja päästökartoitus, kouluinfra oppimisympäristönä
- Mittakaavat: kouluinfran eri kokoisten ilmastotekojen kohdistaminen ikä- ja vastuutason mukaan koulun toimijoille
- Asenneilmapiiri: tunne- ja vuorovaikutustyöskentely, dialoginen ja argumentoiva keskustelu, historian ja visioinnin opit
- Toimintakulttuuri: opetussuunnitelmien ja strategioiden puheet yhteisiksi teoiksi, teot esille ja muille hyödynnettäviksi, oman ilmasto-osaamisen tunnistaminen