Ohjekirja

Tervetuloa Koulun korjausoppaan käyttäjäksi! Oppaan tarkoitus on tuunata omasta koulustasi ilmastoystävällisempi. Pääset tutustumaan koulun korjaamiseen eri näkökulmista: koulun rooli suuressa kuvassa, koulun merkittävimmät päästölähteet ja niihin vaikuttaminen, koulusi kehitys- ja kehumiskohteet ja koulusi yhteinen matka tavoitteisiin.

Huom! Opas on vielä kesken ja valmistuu syksyllä 2021. Pysy kuulolla ajankohtaisista uutisista täällä.

  • Lukiolaiselle Koulun korjausoppaan Tee-Se-Itse -osio on väline näyttää ja hankkia lisää laaja-alaista ilmasto-osaamista osana lukio-opintoja uudenlaisen osaamismerkkijärjestelmän kautta – muuttaen samalla askel askeleelta koulua kestävämpään suuntaan. Tehtävät on luotu uuden opetussuunnitelman laaja-alaisiin pohjaten ja ne muodostavat lukio-opintojakson (kurssin) laajuisen kokonaisuuden.
  • Opettajalle opas tarjoaa opetukseen koulua korjaavia tehtäviä (Tee-se-itse), mitkä toteuttavat samalla LOPS21:n laaja-alaisia tavoitteita. Opettajat voivat pitää opiskelijoille kurssia tai käyttää yksittäisiä tehtäviä oppitunneilla. Pilottilukioiden opettajat voivat lisäksi osallistua Tiekartan ja Koulun hiililaskurin suunnitteluun ja toteuttamiseen.
  • Kouluyhteisölle Korjausopas ja sen Mutta-yhdessä -osio kehiteltävine hiilijalanjälkilaskureineen tuovat työkaluja koulun muuttamiseksi vähähiiliseen suuntaan käyttäen koulua oppimisympäristönä sekä osallistaen mahdollisuuksien mukaan kaikkia koulun toimijoita ja sidosryhmiä. Pilottilukuvuoden 2021-2022 jälkeen palvelu avataan myös muille kuin pilottikouluille.

Alla oppaan sisältö lyhyesti sekä ohjeet opiskelijoille, opettajille ja kouluyhteisöille.

Oppaan sisältö:

  1. JOHDANTO Miksi koulua pitää korjata?
  2. RUOKA Mitä hiilineutraalissa koulussa voi syödä?
  3. LIIKE Voiko tehdä kouluretkiä, jos ei saa saastuttaa?
  4. INFRA Tarvitaanko energiansäästöön lisää laitteita?
  5. ASENNE Kuka korjaa meidän koulun, jos ei me?
  6. TEE-SE-ITSE Millaisella osaamisella sinä kuljetat koulua oikeaan suuntaan?
  7. MUTTA-YHDESSÄ Rakennammeko hiilineutraalin koulun yhdessä?

Opiskelijalle

Miten Korjausopasta käytetään? Tutustu teemoihin, näytä osaamisesi, hanki suoritus.

  • Tutustu teemaan osiosivulla (Johdanto, Liike, Ruoka, Infra, Asenne).
  • Näytä ilmasto-osaamisesi suorittamalla osaamismerkkejä:
    • joko kertomalla liitetiedostoilla jo aiemmin hankkimastasi ilmasto-osaamisesta esim. järjestötoiminnan kautta
    • tai suorittamalla merkin saamiseksi tehtäviä
    •  Koulun ilmasto-osaaja -osaamismerkkitehtävät ja merkkihakemukset Tee-se-itse -sivun kautta.
  • Perehdy tarvittaessa syventäviin tietoihin Taustatieto-oppaan avulla (linkki tulossa marraskuussa 2021).
  • Suorita koko oppaasta lukiokurssi sopimalla asiasta rehtorisi/vastuuopettajasi kanssa.
  • Voit lisäksi täydentää ilmasto-osaamistasi esim. seuraavilla mielenkiitoisilla kursseilla:

Huom! Lukuvuonna 2021-2022 Korjausoppaan osaamismerkit ovat ensisijaisesti kuudelle pilottilukiolle. Mikäli olet kiinnostunut, ota ihmeessä yhteyttä ja katsotaan, onnistuisiko kurssin suorittaminen sinun lukiossasi. Tehtävät ovat toki kaikille avoimia. Korjausopas on lukuvuoden 2021-2022 testikäytössä, joten ota meihin yhteyttä hyvin pienellä kynnyksellä, mikäli tulee ongelmia tai keksit paranneltavaa! Tarkoitus on saada Koulun korjausopas valtakunnalliseen käyttöön pilottivuoden jälkeen.

Opettajalle

Miten Korjausopasta voi hyödyntää opetuksessa?

Hei opettaja, toivomme kommenttejasi sivustosta ja merkeistä nyt testivaiheessa! Merkkilista, tiivistys merkkien sisällöstä sekä ppt-esitys oppaasta löytyy täältä. Voit kommentoida tiedostoihin suoraan tai laittaa palautetta täällä. Jos keksit tapoja hyödyntää merkkejä muilla kouluasteilla tai organisaatioissa, kerrothan meille, niin lisäämme vinkkejä kansioon muidenkin iloksi. Taustaoppaan arvioitu julkaisu marraskuussa 2021.

  • Voit käyttää yksittäisiä osaamismerkkitehtäviä oppitunneilla.
  • Voit arvioida opiskelijoiden itsenäisesti tekemiä osaamismerkkisuorituksia (tarjolla vain pilottilukioille 2021-2022 tai erikseen sopien).
  • Voit pitää kurssin kaikista Tee-se-itse -sivun osaamismerkeistä.
  • Voit lisäksi tarjota opiskelijoille mahdollisuutta muihin meidän ja yhteistyökumppaniemme rakentamiin ilmastoaiheisiin kursseihin:

Huom! Lukuvuonna 2021-2022 Korjausoppaan osaamismerkit ovat ensisijaisesti kuudelle pilottilukiolle. Mikäli olet kiinnostunut käyttämään osaamismerkkejä opetuksessasi, ota ihmeessä yhteyttä. Tehtävät ovat toki muutoin vapaasti käytettävissä. Korjausopas on lukuvuoden 2021-2022 testikäytössä, joten ota meihin yhteyttä hyvin pienellä kynnyksellä, mikäli tulee ongelmia tai keksit paranneltavaa! Tarkoitus on saada Koulun korjausopas valtakunnalliseen käyttöön pilottivuoden jälkeen.

Kouluyhteisölle

Miten osallistaa kouluyhteisö muutokseen kohti kestävämpää koulua? Apuna voi käyttää Koulun korjausopasta opiskelijoiden tietotaidon lisäämiseen sekä sen Mutta-yhdessä -osiota hiilijalanjälkilaskureineen yhteisen kartoituksen, vision ja reittien tekemiseen. Koulun Tiekartta -toimintamalli ja Koulun hiililaskuri -demo valmistuvat lukuvuoden 2021-2022 aikana.

Korjausoppaan Tiekartta-osio on koko koulun kehittämiseen tarkoitettu työkalu ja verkkoympäristö, jota päivittävät koulun sovitut vastuuhenkilöt johdon ja opettajien puolelta – koulun Tiekartta-työryhmä. Sivuilla voi tutustua muiden koulujen suunnitelmiin, jakaa ideoita ja käytänteitä sekä pysyä kartalla siitä, miten matka kohti hiilineutraaliutta sujuu. Pilottivuonna 2021-2022 on tarkoitus luoda Koulun oman Tiekartan tarkempi konsepti:

  • Kartoitus nykytilanteesta
  • Toimenpidesuunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi
  • Visio hiilineutraalista koulusta

Huom! Lukuvuonna 2021-2022 Korjausoppaan Tiekartta-osio on tarkoitettu testattavaksi vain pilottilukioille. Mikäli olet kiinnostunut hankkimaan tunnukset ja oman kouluprofiilin, ota ihmeessä yhteyttä. Testivuoden jälkeen Koulun Tiekartta -sivut on tarkoitus tarjota kaikkien koulujen käyttöön.

Miksi Koulun Korjausopas?

Suomessa ei ole vielä yhtään toisen asteen koulua, jonka toimintaa ohjaisivat ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen periaatteet. Löydät teemat opetussuunnitelmasta, mutta koulun arkeen siirtyessään ne kuivahtavat hyvää tarkoittavaksi jargoniksi. Jos toimintaa syntyy, niin kyseessä on usein pistemäinen tapahtuma, jolla ”piristetään” kouluarkea. Toinen toimintamalli on vyöryttää opiskelijoiden päälle jokaisessa oppiaineessa samaa perussisältöä esim. ilmastokriisistä. Oppijat alkavat inhota ja kaihtaa ilmastoaiheita.

Usein syynä on aikuisten oma hämmennys aihealueen edessä. On vaikea kertoa nuorille tulevaisuudesta, joka voi olla huonompi kuin tämä päivä. On vaikea opettaa, kun ei tunne hallitsevansa pirullisen monimutkaista kokonaisuutta. On vaikea ajatella melkein kaikki uusiksi. On helpompaa tehdä aivan kuin ennenkin. Mutta se ei voi enää olla ammattikasvattajalle vaihtoehto.

Oppaamme haluaa osoittaa opiskelijoille ja henkilökunnalle sen tosiasian, joka kulutusyhteiskunnassa helposti sivutetaan. Kaiken toiminnan reunaehdot asettavat materian ja energian saatavuuteen liittyvät tekijät. Lämpö, vesi, puhdas ilma, valaistus, ruoka ja sähkö. Ne ovat hankkeemme fyysinen oppimisympäristö, joka elää tällä hetkellä aivan kuin piilotettuna todellisuutena kouluilla. Tähän liittyy myös ns. valinta-arkkitehtuuri, koulukulttuurin luoma näkymätön ohjausmekanismi, joka saa koulun johdon esimerkiksi toteuttamaan opintomatkat lentäen ja opiskelijat valitsemaan punaista lihaa kasvisten sijasta.

Koulun korjausoppaan pedagoginen idea on yksinkertainen. Me kaikki elämme yhteisöissä ja rakenteissa, jotka ohjaavat toimintaamme. Muuttamalle yhdessä näitä rakenteita opimme ilmiöstä, havaitsemme arkielämämme ekologiset reunaehdot, osoitamme muutoksen mahdollisuuden ja mikä tärkeintä – toimimme vihdoin.

Ilmastolukiot-hanke jatkaa Ilmastonmuutos lukioihin! -huutavan hymiön jalanjäljissä. Aiempi hanke teki tärkeää taustatyötä 24 Pohjois-Pohjanmaan lukiossa: loimme yhdessä verkostoja ja materiaaleja, herättelimme ajatuksia ja kartoitimme kipukohtia. Nyt on aika ryhtyä konkreettisiin toimiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi edelläkävijälukioissamme: tarvitaan vaikuttavia ilmastotekoja.

www.ilmastolukiot.fi

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä Ilmastonmuutos lukioihin! -sivujen kautta yhteydenottolomakkeella.

Ajankohtaista

Tutustu Koulun korjausoppaan, Koulun Tiekartan ja Koulun hiilaskurin etenemiseen kotisivujemme Ajankohtaista-sivuilla.

In English

This is the Repair Manual for Schools! Read the newest article on our website: From talk to action. General information in English on our website. We’ll tell you more in autumn 2021…