Ohjekirja

Tervetuloa Koulun korjausoppaan käyttäjäksi! Tässä oppaassa emme keskity tekemisiisi kotona emmekä koita pelastaa koko maailmaa, vaan keskitymme kouluyhteisöösi. Tarkoituksena on tuunata omasta koulustasi ilmastoystävällisempi.  Pääset tutustumaan koulun korjaamiseen eri näkökulmista: koulun rooli suuressa kuvassa, koulun merkittävimmät päästölähteet ja niihin vaikuttaminen, koulusi kehitys- ja kehumiskohteet ja koulusi yhteinen matka tavoitteisiin.

Testattava versio oppaasta on valmistunut! Valtakunnallinen, lukioväen ja asiantuntijoiden kommentoima versio julkaistaan vuoden 2022 aikana. Pysy kuulolla ajankohtaisista uutisista täällä.

Ohjekirjan sisältö:

Oppaan sisältö:

Alla oppaan sisältö lyhyesti.

  1. JOHDANTO Miksi koulua pitää korjata?
  2. RUOKA Mitä hiilineutraalissa koulussa voi syödä?
  3. LIIKE Voiko tehdä kouluretkiä, jos ei saa saastuttaa?
  4. INFRA Tarvitaanko energiansäästöön lisää laitteita?
  5. ASENNE Kuka korjaa meidän koulun, jos ei me?
  6. OPISKELIJAN MERKIT (TEE-SE-ITSE) Millaisella osaamisella sinä kuljetat koulua oikeaan suuntaan?
  7. KOULUYHTEISÖN MERKIT (MUTTA-YHDESSÄ) Rakennammeko hiilineutraalin koulun yhdessä?

Opiskelijalle

Koulun korjausoppaan Opiskelijan merkit -osio on väline näyttää ja hankkia lisää laaja-alaista ilmasto-osaamista osana lukio-opintoja uudenlaisen osaamismerkkijärjestelmän kautta – muuttaen samalla askel askeleelta koulua kestävämpään suuntaan. Tehtävät on luotu uuden opetussuunnitelman laaja-alaisiin pohjaten ja ne muodostavat lukio-opintojakson (kurssin) laajuisen kokonaisuuden. Voit tehdä myös vain osan merkeistä.

Miten Korjausopasta käytetään? Tutustu teemoihin, näytä osaamisesi, hanki suoritus.

  • Tutustu teemaan osiosivulla (Johdanto, Liike, Ruoka, Infra, Asenne).
  • Näytä ilmasto-osaamisesi suorittamalla osaamismerkkejä:
    • joko kertomalla liitetiedostoilla jo aiemmin hankkimastasi ilmasto-osaamisesta esim. järjestötoiminnan kautta
    • tai suorittamalla merkkejä osana oppitunteja opettajien ohjeiden mukaan
    • tai suorittamalla merkin saamiseksi itsenäisesti Koulun ilmasto- osaamismerkkitehtäviä Opiskelijan merkit -sivun kautta.
  • Perehdy tarvittaessa syventäviin tietoihin Taustatieto-oppaan avulla (linkki oppaaseen Opiskelijan merkit -sivulla).
  • Suorita kokonaisuudesta opintopisteitä sopimalla asiasta rehtorisi/vastuuopettajasi kanssa.
  • Voit lisäksi täydentää ilmasto-osaamistasi esim. seuraavilla mielenkiitoisilla kursseilla:

Huom! Vuosina 2021-2022 Korjausoppaan osaamismerkit ovat ensisijaisesti pilottilukioille. Mikäli olet kiinnostunut, ota ihmeessä yhteyttä ja katsotaan, onnistuisiko kurssin suorittaminen sinun lukiossasi. Tehtävät ovat toki kaikille avoimia. Korjausopas on vielä testikäytössä, joten ota meihin yhteyttä hyvin pienellä kynnyksellä, mikäli tulee ongelmia tai keksit paranneltavaa! Tarkoitus on saada Koulun korjausopas valtakunnalliseen käyttöön pilottivuoden jälkeen.

Opettajalle

Hei sinä opettaja!

Koulun korjausopas on pedagoginen toimintaympäristö kohti hiilineutraalia koulua, joka sisältää:

  1. Osallistavia ja soveltavia tehtäviä opiskelijoille tai hyödynnettäväksi opetukseen, katso Ohjevideo opiskelijoille
  2. Kouluyhteisölle suunnatun Tiekartta-toimintamallin, katso Ohjevideo kouluyhteisöille
  3. Tietopakettina ja taustatukena tehtäviin toimivan 100-sivuisen Taustaoppaan. Katso myös yleinen ohjevideo.

Työkaluna käytetään osaamismerkkejä, joilla opiskelija tai kouluyhteisö voi näyttää omaa ilmasto-osaamistaan. Koulun korjausopas on alunperin suunniteltu lukioille, mutta sovellettavissa myös muille kohderyhmille.

Ohjeita opettajalle (PÄIVITYS KÄYNNISSÄ)

Uusi lukion opetussuunnitelma on ottanut ympäristökriisin ja ilmastotoimien kiireellisyyden vakavasti (hienoa!) tarjoten oppiaineesta riippumatta opettajalle laveat kehykset rohkaista ja innostaa opiskelijoita vaikuttamaan ja löytämään ratkaisuja kestävän tulevaisuuden puolesta. Ilmasto-oppimateriaalit, projekti-ideat ja koulutukset saattavat olla hajallaan verkossa ja omassa päässä. Oletko täällä kenties hakemassa jotain, mistä tarttua kiinni ja soveltaa omassa opetuksessasi? Koulun tarkkailua oppimisympäristönä kohti hiilineutraalisuutta?

Mahtavaa, että olet täällä ja hyviä uutisia, voimme auttaa! Löydät alta sekä helpon tavan testata Korjausopasta että laajempia mahdollisuuksia käyttää sisältöjä vaikkapa koko opintojaksoksi tai monialaiseksi kokonaisuudeksi.

  1. Tästä pääset alkuun: Tutustu moduulikohtaisen taulukon avulla osaan osaamismerkeistä ja toteuta omaan oppiaineeseesi parhaiten soveltuva.
  • Taulukosta voit helposti hakea vinkkejä, mille lukion pakollisille moduuleille olemme ajatelleet osaamismerkkitehtävän sopivan.
  • Tehtävät on suunniteltu tukemaan erityisesti laaja-alaisia osaamistavoitteita.
  • Voit kokeilla vain yksittäistä tehtävää, toivottavasti innostua, innostaa ja tähdätä kouluyhteisössä positiiviseen liikehdintään kohti hiilineutraalia koulua.

Lataa moduulikohtainen taulukko tästä. Löydät siitä 25 tehtävää. Huom. oheisten taulukoiden grafiikkaa ja laatua päivitetään vielä. Kuvissa olevat linkit eivät toimi, lataa siis taulukko itsellesi.

  • Päästölähteet tutuiksi -monivalintatehtäviä (4 kpl)

  • Visiointi ja historian opit -tehtäviä (4 kpl)

  • Päästölaskentaan liittyviä tehtäviä (4 kpl)

  • Koulun hiilijalanjälkeä tutkivia tehtäviä (4 kpl)

  • Ilmastotekoihin tähtääviä ideointi- (4 kpl) ja suunnittelu- (4 kpl) ja toteutustehtäviä (1 kpl)

  • HUOM! Kun alat käyttämään osaamismerkkejä opetuksessa, pyydä Ilmastolukiot-tiimiä lisäämään koulusi ja sähköpostiosoitteesi Open Badge Factory -osaamismerkkitehtaaseen käyttämääsi merkkiin, jotta saat opiskelijoiden merkkihakemukset itsellesi. Pyydä myös tehtaaseen tunnukset, niin voit hallinnoida suorituksia paremmin, myöntää merkkejä koko luokalle kerralla jne. Pyydä OBF-tunnukset täältä.
  • Merkkien myöntäminen on helppoa ja löydät siihen ohjeita sekä OBF-sivustolta että alla olevasta materiaalikansiosta (selaa alaspäin).

2. Sovellettuja toteutuksia?

    • Voit käyttää osaamismerkkitehtäviä (Opiskelijan merkit) tai niiden yhdistelmiä oppitunneilla myös luovemmin: lue merkkihakemuksesta merkin osaamistavoite ja sovella vapaasti! Onko sinulla jo siihen liittyvä tehtävä oppitunneillasi, haluatko keksiä uuden tai tehdä laaja-alaisen projektin? Tutustu merkkeihin ja ideoi! Toteuta tunnilla ja myönnä osaamismerkit opiskelijaryhmälle yhdellä kertaa. Esimerkiksi Erätauko-keskustelu koulun ilmastoteoista tai tutustuminen koulun ruokalaan ilmastonäkökulmasta.
    • Voit myös arvioida opiskelijoiden itsenäisesti tekemiä yksittäisiä osaamismerkkisuorituksia tai esim. järjestössä hankittua osaamista Open Badge Factoryn kautta ja myöntää merkkejä. Opiskelija voi kerätä vaikkapa Ruoan ilmasto-osaajan merkkikokonaisuuden ja hyödyntää sitä jatko-opinnoissaan.
    • Voit pitää kokonaisen opintojakson osasta tai kaikista osaamismerkeistä Opiskelijan merkit -sivulla.

    3. Tiekarttaa laatimaan? Opettajat voivat lisäksi osallistua Kouluyhteisön merkit -osioon eli koulun yhteisen Tiekartan laatimiseen kohti hiilineutraaliutta (lisätietoja alla kohdassa Kouluyhteisölle). Huom. kaikki opiskelijan osaamismerkit tukevat koko koulun ilmasto-osaamisen kehittymistä niin tietojen, taitojen kuin konkreettisten ilmastotekojen myötä.

    4. Muita ilmastoaiheisia materiaaleja

    5. Huomioitavaa

    • Voit pyytää meidät etä- tai livevierailulle esittelemään opasta, suunittelemaan toimintaa, toteuttamaan osaamismerkkeihin pohjautuvia pajoja, esim. liike- tai infra-aiheinen paja opiskelijoille tai Erätauko-keskustelu opettajankokoukseen. Ota yhteyttä.
    • Tarvitsetko mallivastauksia tai muuta tukea? Ota yhteyttä.
    • Sivuja päivitetään parhaillaan palautteiden pohjalta, mutta odotellessasi voit tutustua alla olevan kansion kautta seuraaviin materiaaleihin:
      • Osaamismerkit pdf-listana
      • Opiskelijan osaamismerkkitehtävät Word-tiedostoina teemoittain (Ruoka, Liike, Infra, Asenne)
      • Taulukko kaikkien osaamismerkkien sisällöstä
      • Oppiainekohtaisia vinkkejä
      • PPT-esitys oppaasta
      • Hanke pähkinänkuoressa

    Avaa opettajan materiaalikansio

    Nämä ohjeet on tehty erityisesti lukioihin. Jos keksit tapoja hyödyntää opasta muilla kouluasteilla tai organisaatioissa, kerrothan meille, niin lisäämme vinkkejä kansioon muidenkin iloksi. Voit kommentoida tiedostoihin suoraan, täyttää palautelomakkeen täällä tai laittaa meille viestiä.

    Huom! Vuosina 2021-2022 Korjausoppaan osaamismerkit ovat ensisijaisesti pilottilukioille. Mikäli olet kiinnostunut käyttämään osaamismerkkejä opetuksessasi, ota ihmeessä yhteyttä. Tehtävät ovat toki muutoin vapaasti käytettävissä. Korjausopas on vielä testikäytössä, joten ota meihin yhteyttä hyvin pienellä kynnyksellä, mikäli tulee ongelmia tai keksit paranneltavaa! Tarkoitus on saada Koulun korjausopas valtakunnalliseen käyttöön.

    Kouluyhteisölle

    Miten osallistaa kouluyhteisö muutokseen kohti kestävämpää koulua?

    Korjausoppaan Kouluyhteisön merkit -osio tuo työkaluja koulun muuttamiseksi vähähiiliseen suuntaan käyttäen koulua oppimisympäristönä sekä osallistaen mahdollisuuksien mukaan kaikkia koulun toimijoita ja sidosryhmiä. Matkalla kestävyyteen voi käyttää apuna Koulun korjausoppaan opiskelijoiden osaamismerkkejä tietotaidon lisäämiseen sekä Kouluyhteisön merkkejä yhteisen kartoituksen, vision ja reittien – eli Tiekartan – tekemiseen.

    Korjausoppaan Tiekartta-osio on koko koulun kehittämiseen tarkoitettu työkalu ja verkkoympäristö, jota päivittävät koulun sovitut vastuuhenkilöt johdon ja opettajien puolelta – koulun Tiekartta-työryhmä. Sivuilla voi tutustua muiden koulujen suunnitelmiin, jakaa ideoita ja käytänteitä sekä pysyä kartalla siitä, miten matka kohti hiilineutraaliutta sujuu. Koulun Tiekartta -toimintamalli ja Koulun hiililaskuri -demo valmistuvat vuoden 2022 aikana. Pilottilukuvuoden 2021-2022 jälkeen Tiekartta-sivut avataan myös muille kuin pilottikouluille. Pilottivuonna 2021-2022 on tarkoitus luoda Koulun oman Tiekartan tarkempi konsepti:

    • Kartoitus nykytilanteesta
    • Toimenpidesuunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi
    • Visio hiilineutraalista koulusta

    Tarkemmat tiedot ja ohjeet Kouluyhteisön merkit -sivulla.

    Huom! Vuosina 2021-2022 Korjausoppaan Tiekartta-osio on tarkoitettu testattavaksi vain pilottilukioille. Mikäli olet kiinnostunut hankkimaan tunnukset ja oman kouluprofiilin, ota ihmeessä yhteyttä. Testivuoden jälkeen Koulun Tiekartta -sivut on tarkoitus tarjota kaikkien koulujen käyttöön.

    10 kohdan tiivistys

    Miten Koulun korjausopas tiivistyy 10 ydinkohtaan, joilla koulua voisi korjata kohti hiilineutraaliutta?

    1. Yhdessä muutos: yhteisön voiman korostaminen perinteisen yksilö- ja globaaliajattelun sijaan
    2. Koulun tehtävä: kestävän tulevaisuuden kasvatuksen ensiarvoisuus
    3. Ruoan alkuperä: ilmastoystävällisen ruoan osuuden selvittäminen, saatavuuden parantaminen linjastolla
    4. Ruokahävikki: hävikin ja menekin seuranta, tulosten hyödyntäminen
    5. Koulumatkat: vähähiilisten kulkutapojen käytön mahdollistaminen ja niihin kannustaminen
    6. Kouluretket: retkien päästökartoitukset ja vähennykset, lähiympäristön ja yhteisöllisyyden hyödyntäminen
    7. Kohtuukäyttö: hankintojen ja digitaalisuuden tarve- ja päästökartoitus, kouluinfra oppimisympäristönä
    8. Mittakaavat: kouluinfran eri kokoisten ilmastotekojen kohdistaminen ikä- ja vastuutason mukaan koulun toimijoille
    9. Asenneilmapiiri: tunne- ja vuorovaikutustyöskentely, dialoginen ja argumentoiva keskustelu, historian ja visioinnin opit
    10. Toimintakulttuuri: opetussuunnitelmien ja strategioiden puheet yhteisiksi teoiksi, teot esille ja muille hyödynnettäviksi, oman ilmasto-osaamisen tunnistaminen

    Teemoja voi viedä käytäntöön esim.

    • Opetuksessa ja arjessa, ks. lisää kohta Opettajalle yllä
    • Perustamalla Korjaustiimejä opiskelijoista, opettajista ja muista koulun toimijoista, jotka kartoittavat, suunnittelevat ja toteuttavat tekoja
    • Järjestämällä säännöllisesti yhteisiä Koulun korjauspajoja, joissa asioita edistetään yhteistyössä eri tahojen kanssa

    Miksi Koulun Korjausopas?

    Suomessa ei ole vielä yhtään toisen asteen koulua, jonka toimintaa ohjaisivat ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen periaatteet. Löydät teemat opetussuunnitelmasta, mutta koulun arkeen siirtyessään ne kuivahtavat hyvää tarkoittavaksi jargoniksi. Jos toimintaa syntyy, niin kyseessä on usein pistemäinen tapahtuma, jolla ”piristetään” kouluarkea. Toinen toimintamalli on vyöryttää opiskelijoiden päälle jokaisessa oppiaineessa samaa perussisältöä esim. ilmastokriisistä. Oppijat alkavat inhota ja kaihtaa ilmastoaiheita.

    Usein syynä on aikuisten oma hämmennys aihealueen edessä. On vaikea kertoa nuorille tulevaisuudesta, joka voi olla huonompi kuin tämä päivä. On vaikea opettaa, kun ei tunne hallitsevansa pirullisen monimutkaista kokonaisuutta. On vaikea ajatella melkein kaikki uusiksi. On helpompaa tehdä aivan kuin ennenkin. Mutta se ei voi enää olla ammattikasvattajalle vaihtoehto.

    Oppaamme haluaa osoittaa opiskelijoille ja henkilökunnalle sen tosiasian, joka kulutusyhteiskunnassa helposti sivutetaan. Kaiken toiminnan reunaehdot asettavat materian ja energian saatavuuteen liittyvät tekijät. Lämpö, vesi, puhdas ilma, valaistus, ruoka ja sähkö. Ne ovat hankkeemme fyysinen oppimisympäristö, joka elää tällä hetkellä aivan kuin piilotettuna todellisuutena kouluilla. Tähän liittyy myös ns. valinta-arkkitehtuuri, koulukulttuurin luoma näkymätön ohjausmekanismi, joka saa koulun johdon esimerkiksi toteuttamaan opintomatkat lentäen ja opiskelijat valitsemaan punaista lihaa kasvisten sijasta.

    Koulun korjausoppaan pedagoginen idea on yksinkertainen. Me kaikki elämme yhteisöissä ja rakenteissa, jotka ohjaavat toimintaamme. Muuttamalle yhdessä näitä rakenteita opimme ilmiöstä, havaitsemme arkielämämme ekologiset reunaehdot, osoitamme muutoksen mahdollisuuden ja mikä tärkeintä – toimimme vihdoin.

    Ilmastolukiot-hanke jatkaa Ilmastonmuutos lukioihin! -huutavan hymiön jalanjäljissä. Aiempi hanke teki tärkeää taustatyötä 24 Pohjois-Pohjanmaan lukiossa: loimme yhdessä verkostoja ja materiaaleja, herättelimme ajatuksia ja kartoitimme kipukohtia. Nyt on aika ryhtyä konkreettisiin toimiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi edelläkävijälukioissamme: tarvitaan vaikuttavia ilmastotekoja.

    www.ilmastolukiot.fi

    Ota yhteyttä

    Ota yhteyttä Ilmastonmuutos lukioihin! -sivujen kautta yhteydenottolomakkeella.

    Ajankohtaista

    Tutustu Koulun korjausoppaan, Koulun Tiekartan ja Koulun hiililaskurin etenemiseen kotisivujemme Ajankohtaista-sivuilla.

    In English / På svenska

    This is the Repair Manual for Schools! English version now available here! Materials translated later. Read the newest article on our website: From talk to action. General information in English on our website.

    Mer information på svenska år 2022…